loader image

جستجو

China, Russia and North Korea support Iran's nuclear capabilities

نشنال اینترست:
حمایت چین، روسیه و کره شمالی از توانمندی‌های هسته‌ای ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در گزارش تازه خود از حمایت چین، روسیه و کره شمالی از توانمندی‌های هسته‌ای ایران، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در گزارش تازه خود به‌قلم «فرهاد رضایی» اعلام کرد: ایران در آستانه تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [IAEA] اعلام کرده است که اورانیوم با درجه تسلیحات کافی برای تولید چندین سلاح هسته‌ای در عرض یک ماه در اختیار دارد.

این امر به دلیل عضویت ایران در گروه‌های ژئوپلیتیک غیررسمی چین، روسیه، ایران و کره شمالی [CRINK] است که می‌تواند به پروژه هسته‌ای ایران کمک کند.

نظام در غنی‌سازی اورانیوم تا حد تسلیحات و توسعه خودروهای حمل موشک پیشرفت چشمگیری داشته است.

تا تاریخ 10 فوریه 2024، ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران [HEU] 712.2 (اورانیوم بسیار غنی‌شده) کیلوگرم [HEU] 20 درصد و 121.5 کیلوگرم [HEU] 60 درصد است.

برنامه هسته‌ای ایران، پروژه آماد، [AMAD] (به پروژه‌ای مخفیانه در ایران گفته می‌شود که ادعا شده هدف آن تولید سلاح هسته‌ای بوده‌ است) از زمان آغاز آن در سال 1989 موضوع بحث و مناقشه بوده است.

این طرح که توسط محسن فخری زاده مهابادی ایجاد شد، با هدف توسعه چاشنی‌های هسته‌ای و انجام آزمایش‌های انفجاری قوی صورت گرفت

. با این حال، این برنامه برای جلوگیری از تحریم‌ها در سال 2002 متوقف شد. نظام از آن زمان به بعد احتمالاً با حمایت اعضای [CRINK]، ‌به‌ویژه کره شمالی، این طرح را احیا کرده است.

کره شمالی پیش از این به ایران کمک‌های تکنولوژیکی از جمله موشک‌های شهاب-3 و شهاب-4 ارائه کرده بود.

تکنسین‌های روسی و چینی به طراحی شهاب-3 کمک کردند، در حالی که پکن سیستم‌های هدف‌گیری و کنترل را فراهم کرد. مسکو آلیاژهای درجه یک، فویل‌های فلزی ویژه، تونل باد، تجهیزات آزمایش و حفاظت از کلاهک را به تهران ارائه کرد.

روسیه همچنین به ایران فناوری برای جلوگیری از سامانه‌های پدافند ضد موشکی ارائه کرد. در سال 1994، 350 مهندس ایرانی در مرکز تولید و پژوهش فضایی خرونیشف مسکو به مطالعه تئوری پرواز پرداختند.

تکنسین‌های هوافضا از کره شمالی، چین و روسیه نیز به ایران در تکمیل موشک شهاب-5 و شهاب-6 (معروف به طغیان) کمک کردند.

صنایع دیوار بزرگ چین، ‌به‌ویژه، تجهیزات تله متری برای آزمایش موشکی برنامه موشکی شهاب-5 را در اختیار ایران قرار داد. شهاب-5 نسخه دو مرحله‌ای تپودونگ-۲ کره شمالی با برد 4 هزار تا 4 هزار و 300 کیلومتر است که قادر به حمل محموله هسته‌ای هزار کیلوگرمی است.

«طغیان» احتمالاً یک مدل بازطراحی‌شده از تپودونگ-۲ کره شمالی است که از سوخت مایع قابل ذخیره‌سازی آر دی-216 روسیه نیرو می‌گیرد.

روسیه همچنین طرح‌های موتورهای موشک‌های سوخت مایع اس‌اس-4، آر دی-214 و اس‌اس-5، آر دی-216 را به ایران اعطا کرد.

کشورهای [CRINK] نیز کمک بزرگی به برنامه غنی‌سازی ایران کردند. کره شمالی از اکتشاف و استخراج اورانیوم گرفته تا غنی‌سازی اورانیوم کمک‌های همه‌جانبه‌ای به ایران ارائه کرد.

در ماه آوریل، یک هیئت اقتصادی و نظامی از کره شمالی از تهران بازدید کرد که اولین بازدید از این نوع از سال 2015 بود.

در حالی که جزئیات مذاکرات مخفی مانده است، کارشناسان و تکنسین‌های کره شمالی می‌توانند به ایران در غلبه بر چالش‌های فنی مرتبط با مونتاژ کلاهک هسته‌ای در این کشور کمک کنند.

منطق [CRINK] ساده است. کمک به دشمنان آمریکا در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، قدرت آمریکا را کاهش داده و نفوذ ترکیبی آن‌ها را افزایش خواهد داد.

کره شمالی تشنه پول نقد و انرژی است و آن‌ها مایلند اطلاعات هسته‌ای را در ازای پرداخت‌ها یا نفت رایگان و با تخفیف به اشتراک بگذارند.

اگر روسیه توجه بین‌المللی را از جنگ خود در اوکراین منحرف کند، با بحران هسته‌ای در غرب‌آسیا مشکلی نخواهد داشت.