loader image

جستجو

How do US and Israeli attacks unite the fronts

کریدل:
حملات آمریکا و اسرائیل چگونه جبهه‌ها را متحد می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کریدل» در یادداشت خود ضمن اشاره  به اتفاقات روز 30 جولای در غرب آسیا، به بررسی این سوال پرداخت که حملات آمریکا و اسرائیل چگونه جبهه‌ها را متحد می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه کریدل در یادداشت خود نوشت: بین بعدازظهر روز 30 جولای تا اوایل صبح روز بعد، غرب‌آسیا شاهد مجموعه‌ای از رویدادهای مهم از شام تا خلیج‌فارس بود.

عملیات هماهنگ نظامی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در حدود ساعت 4 بعدازظهر آن روز سه‌شنبه با حمله به حومه جنوبی بیروت آغاز شد که کل یک ساختمان مسکونی را تخریب کرد.

بعدازظهر همان روز، ‌به‌دنبال نماز مغرب، منطقه جرف الصخار در عراق مورد اصابت قرار گرفت و ‌به‌دنبال آن اعتصاب سحرگاهی در تهران انجام شد. گمان می‌رود این حملات هماهنگ بخشی از یک کارزار ترور آمریکا و اسرائیل مرتبط با جنگ جاری در غزه باشد که نزدیک به 10 ماه در حال تشدید است.

تفاوت در پوشش رسانه‌ای ممکن است به دلیل رتبه‌های متفاوت افراد مورد هدف و اهمیت مکان‌های حمله باشد، حتی اگر مفهوم جبهه مقاومت واحد در این درگیری که 10 ماه پیش با عملیات طوفان الاقصی حماس آغاز شد، محور اصلی این درگیری باشد.

تیم متخصصان نظامی در شمال عراق تحت شرایط مختلف هدف قرار گرفتند. یکی از رهبران کتائب حزب‌الله (یک گروه شبهه‌نظامی شیعه در عراق و بخشی از حشد شعبی) به کریدل اطلاع می‌دهد که «این تیم در توسعه تسلیحات متخصص است نه پیاده‌سازی.»

یک منبع نزدیک به مقاومت اسلامی (اصطلاحی است برای گروه‌های شورشی اسلام‌گرای شیعه طرفدار نظام جمهوری اسلامی ایران) در عراق [IRI] به کریدل می‌گوید که رویارویی با اسرائیل و غرب ‌به‌سرعت گسترش ‌یافته و در جبهه‌های همپوشانی در سراسر ‌غرب‌آسیا عمل می‌کند.

با وجود قرار گرفتن لبنان در دریای مدیترانه و حضور حزب‌الله در آنجا، تلاش‌ها برای تحمیل محاصره دریایی بر دوش جبهه پشتیبانی عراق و یمن در تقسیم نقش‌ها قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که جبهه یمن چون اسرائیل بندر حدیده را هدف قرار داد، یک ویژگی خاص دارد، بنابراین یمن می‌تواند در داخل فلسطین اشغالی پاسخ دهد.

«هادی العامری» یکی از چهره‌های کلیدی در چارچوب هماهنگی، ائتلافی از احزاب سیاسی عراق و دبیرکل سازمان بدر، نسبت به جدول زمانی ابراز بی‌تابی کرده بود و به عراقی‌ها یادآوری کرد که نیروهای خارجی ظرف دو سال در حالی که تعداد آن‌ها بسیار زیاد بود، عقب‌نشینی کردند و این سؤال را مطرح کرد که چرا 2 هزار و 500 سرباز آمریکایی اکنون به سه سال زمان برای خروج نیاز دارند.

کارزار ترور آمریکا و اسرائیل علیه اعضای محور مقاومت نشان‌دهنده تلاش مذبوحانه برای برهم زدن هماهنگی فزاینده میان این جناح‌ها است، زیرا چشم‌انداز جنگ چند جبهه‌ای نزدیک‌تر می‌شود.

ترور یک متخصص موشکی یمنی در عراق و هنیه حماس در تهران نشان‌دهنده منافع عمیق امنیتی متقابل محور مقاومت و اهداف مشترک پایان دادن به اشغال خارجی در ‌غرب‌آسیا است. هر قدم آمریکا و اسرائیل این محور را مجبور به هماهنگی و عملیات عمیق‌تر می‌کند.

این جنگ در حال گسترش دیگر یک امر دور از انتظار نیست، بلکه واقعیتی آشکار است که توسط فشار بی‌امان بر این جبهه‌های به‌هم‌پیوسته هدایت می‌شود.