loader image

جستجو

A possible attack by Iran and Hezbollah on Israel

جروزالم پست:
حمله احتمالی ایران و حزب‌الله به اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مقاله‌ای به بررسی حمله احتمالی ایران و حزب الله به اسرائیل پرداخت و عنوان کرد: ایران اعلام کرده است  به‌دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای نیست، اما معتقد است برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر باید اسرائیل را مجازات کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «ماثیلدا هلر» مقاله ای در نشریه جروزالم پست منتشر کردکه در آن امده است: «والا» روز دوشنبه به نقل از سه مقام آگاه گزارش داد، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس تلفنی یکشنبه به همتایان خود از کشورهای گروه هفت گفت که حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود.

گفته می‌شود هدف از این تماس هماهنگی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا و تلاش در آخرین لحظه برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله برای به حداقل رساندن اقدامات تلافی‌جویانه آن‌ها بوده است.

روز یکشنبه، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی نیز به‌طور جداگانه به باراک راوید، خبرنگار آ روزکسیوس گفتند که این حمله ممکن است روز دوشنبه رخ دهد. یک مقام اسرائیلی همچنین به سی‌بی‌اس نیوز گفت که در حالی که حمله 13 آوریل ایران عمدتاً خنثی شد، اسرائیل این بار انتقام‌جویی «تهاجمی‌تر» را پیش‌بینی می‌کرد.

به گفته این منابع، بلینکن همچنین به وزرای خارجه گروه هفت گفت که افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه فقط برای اهداف دفاعی است.

در حالی که واشنگتن در پی تهدیدات ایران و متحدانش حماس و حزب‌الله به‌دنبال تقویت دفاعی است، روز یکشنبه اعلام شد که ارتش آمریکا جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی بیشتری را در غرب‌آسیا مستقر خواهد کرد.

به گفته این منابع، بلینکن هدف را محدود کردن تأثیر حملات ایران و حزب‌الله بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  دانست و تأکید کرد که این بهترین راه برای جلوگیری از یک جنگ همه‌جانبه است.

یکی از منابعی که در این گفت‌وگو حضور داشت، گفت که وقتی بلینکن به وزرای دیگر در مورد مذاکرات با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در مورد معامله گروگان‌گیری و آتش‌بس غزه توضیح داد، ناامید به نظر می‌رسید.

بلینکن گفت: «احساس می‌کردیم که به پیشرفت در توافق غزه نزدیک شده‌ایم، اما آن ترور در تهران اتفاق افتاد. اکنون ما بیش از هر زمان دیگری به این توافق نیاز داریم».

سایر کشورهای منطقه نیز در حال آماده شدن برای تشدید شدید تنش هستند و تلاش می‌کنند تا از آن جلوگیری کنند. چندین کشور مانند ژاپن و ترکیه صبح روز دوشنبه از شهروندان خود خواسته‌اند به دلیل ترس از جنگ، لبنان را ترک کنند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن روز یکشنبه یک سفر نادر به تهران داشت که اولین سفر از این نوع توسط وزیر خارجه اردن در تقریباً یک دهه اخیر بود.

گفته می‌شود اردن نگران حمله موشکی و پهپادی ایران است که انتظار می‌رود از حریم هوایی این کشور عبور کند.

در جریان حمله روز 13 آوریل، اردن پهپادهای ایرانی را که به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در حال حرکت بودند رهگیری کرد و به جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی اجازه داد تا از حریم هوایی این کشور برای رهگیری پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی استفاده کنند.

صفدی پس از دیدار خود در تهران گفت: «من برای ابراز نگرانی از تشدید تنش در منطقه آمده‌ام. من به اینجا نیامده‌ام که پیامی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  برسانم یا پیامی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  دریافت کنم.»

چندین مقام ایرانی قول دادند که این کشور انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس را خواهد گرفت، زیرا اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  برای حمله احتمالی در حالت آماده‌باش قرار دارد و آمریکا نیروهای بیشتری را به منطقه می‌فرستد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز شنبه با اعلام اینکه انتقام «سخت و در زمان، مکان و شیوه مناسب» انجام خواهد شد، «رژیم تروریستی صهیونیستی» را مسئول کشته شدن هنیه دانست.

با این حال، کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که ایران به‌دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای نیست، اما معتقد است برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر باید اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را مجازات کند.