loader image

جستجو

Israel's attack on Iran is not imminent

هاآرتص:
حمله اسرائیل به ایران، امری قریب‌الوقوع نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود با اشاره به رزمایش مشترک نیروی هوایی اسرائیل با آمریکا در آغاز ماه جاری، تاکید کرد: حمله اسرائیل به ایران، امری قریب‌الوقوع نیست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «هارولد آموس» نوشت:  هرکسی که به سخنرانی‌های رسمی دو روز پیش وزیر دفاع و نخست‌وزیر مستعفی در مراسم فارغ‌التحصیلی دوره خلبانی گوش می‌داد، ممکن است این تصور اشتباه را داشته باشد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال بررسی حمله به ایران در آینده نزدیک است.

«بنی گانتز» در صحبت با فارغ التحصیلان جوان گفت که آن‌ها ممکن است طی دو یا سه سال آینده از آسمان به سمت شرق عبور کنند و در حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران شرکت کنند، حمله‌ای که ما با افزایش چشمگیر خود برای آن آماده بوده‌ایم.

نخست‌وزیر یایر لاپید بار دیگر به رزمایش مشترک نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  با آمریکا در آغاز ماه جاری اشاره کرد که یک حمله هزاران کیلومتری از مرزهای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را شبیه‌سازی‌‌‌ کرد.

او وعده داد که این اولین تمرین از یک سری تمرینات برنامه ریزی شده برای آینده نزدیک بود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  مطمئناً از تحولات ایران بسیار نگران است. تهران به‌تدریج به دستیابی به قابلیت هسته‌ای نظامی نزدیک‌تر می‌شود.

در صورت تصمیم‌گیری برای ادامه، تولید مقدار کافی اورانیوم با غنی‌سازی بالا (90 درصد) برای مونتاژ یک بمب هسته‌ای به هفته‌ها زمان نیاز دارد.

اخبار بد دیگری نیز منتشر شده است: موضع جنگ‌طلبانه ایران، اتحاد استراتژیک جدید و نزدیک آن با روسیه که ظاهراً جت‌های جنگنده را برای ایرانیان تأمین خواهد کرد و کمک فعال ایران به سازمان‌های تروریستی و چریکی در سراسر غرب ‌آسیا.

علی‌رغم گزارش‌های دیرهنگام اظهارات بایدن مبنی بر اینکه برجام مرده است، به‌سختی می‌توان آن را به‌عنوان نشانه‌ای از امتناع مطلق آمریکا از ازسرگیری مذاکرات با ایران در آینده دید.

در نهایت، واشنگتن ممکن است به این نتیجه برسد که کانال جایگزینی وجود ندارد و سعی کند به میز مذاکره بازگردد.

فعلاً این اتفاق نیفتاده است، هم به این دلیل که مذاکرات به بن‌بست رسیده است و هم به این دلیل که ایران از دو جهت، خشم غرب را برانگیخته است:

تأمین پهپادهای تهاجمی روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین و ادامه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مدنی در داخل کشور.

اعتراضات خیابانی ایران اکنون در چهارمین ماه خود قرار دارد و شرکت‌کنندگان، آمادگی قابل‌توجهی برای فداکاری نشان می‌دهند؛

اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که اعتراضات بتواند تغییر اساسی ایجاد کند. اخیراً بر خلاف امیدی که در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و غرب وجود دارد، دامنه اعتراضات به‌جای گسترش یافتن در حال کاهش است اما اگرچه اعتراضات، اساساً نظام را به خطر نمی‌اندازد، اما شکاف بین نظام و مردم ایران را بیشتر می‌کند.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  اخیراً تغییرات کوچکی را در برنامه کاری خود برای سال آینده انجام داده است تا بار واحدهای رزمی را هم در ارتش عادی و هم در نیروهای ذخیره کاهش دهد.

قبل از ماه مارس، تنها 13 گردان در کرانه باختری مستقر شدند. در پی حملات تروریستی، این تعداد دو برابر شد و به 26 رسید.

برنامه فعلی برای سال 2023 استقرار 19 گردان است، به این امید که موانع و فناوری مستقر در امتداد خط تا حدودی از بار نیروها کاسته و ارتش را قادر می‌سازد تا پس از قطع دوره‌های آموزشی به یک برنامه آموزشی معقول بازگردد.