loader image

جستجو

Armenian nationalists attacked the Azerbaijani embassy in Lebanon

کاسپین نیوز:
حمله ملی‌گرایان ارمنی به سفارت آذربایجان در لبنان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاسپین نیوز» در یادداشتی از حمله ملی‌گرایان ارمنی به سفارت آذربایجان در لبنان، خبر داد و اعلام کرد:‌ حادثه بیروت در پی تلاش‌های آذربایجان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ رخ داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کاسپین نیوز در یادداشتی به‌قلم «نرگیز ممدلی» اعلام کرد: گروهی از ملی‌گرایان ارمنی ساکن لبنان، در اوایل هفته جاری به سفارت جمهوری آذربایجان در بیروت حمله کردند.

در ویدئویی که روز پنجشنبه پخش شد، گروهی خشمگین در حال پرتاب سنگ، مواد منفجره، قطعات فلزی و بطری‌های رنگ به سمت ساختمان اداری سفارت دیده می‌شود.

این گروه همچنین به حصار، دروازه و یک کیوسک نگهبان ساختمان آسیب رساند. آن‌ها شعارهای متعددی علیه تمامیت ارضی آذربایجان سر دادند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که حدود 50 نفر ارمنی‌الاصل ساکن لبنان به سفارتخانه حمله کردند.

در این بیانیه آمده است که بیانات مربوطه به وزارت خارجه لبنان برای محاکمه متهمان و اقدامات مربوطه دیگر در حال انجام است.

در ادامه آمده است که در حال حاضر امنیت سفارت تقویت‌شده و تحقیقات در مورد این جنایت ادامه دارد.

حادثه بیروت در پی تلاش‌های آذربایجان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ رخ داد.

جمعیت هلال‌احمر آذربایجان در روز 29 آگوست، مقداری فراورده را به این منطقه ارسال کرد. محموله در همان روز رسید، اما به دلیل رد شدن توسط ساکنان ارمنی ساکن منطقه قره‌باغ آذربایجان، نتوانست به سمت شهر مقصد، خانکندی، حرکت کند.

ساکنان ارمنی با برپایی تظاهرات و توقف حرکت گروه کمک‌رسانی، جاده منتهی به خانکندی را مسدود کردند.

«اورخان آماشوف» -تحلیلگر سیاسی آذربایجان- از این اقدم گزارش داد که نمایندگان جمعیت هلال‌احمر آذربایجان در حال مذاکره با مأموران حافظ صلح روسیه برای حل‌وفصل اوضاع هستند.

حرکت کاروان کمک‌رسانی به خانکندی پس از دهه‌ها می‌تواند تردد در این جاده را از سر بگیرد.

پس از کشف محموله‌های نظامی غیرقانونی متعدد توسط جدایی‌طلبان ارمنی در جاده لاچین، استفاده از مسیر اتصال منطقه قره‌باغ آذربایجان به ارمنستان و پیشنهاد استفاده از این جاده برای ارسال کالاهای ضروری و کمک‌رسانی توسط مقامات آذربایجان مطرح شد.

با این حال، ارامنه این منطقه و ایروان پیشنهاد اصرار بر استفاده از جاده لاچین را رد کردند و هم‌زمان جاده اقدام – خانکندی را نیز مسدود کردند.

اقدام اخیر وندالیسم ارمنی‌ها علیه نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان در لبنان تقریباً یک سال پس از حمله قبلی به همان سفارت در سپتامبر 2022 انجام شد.

در آن زمان، جمعیت خشمگین سعی کردند به ساختمان سفارت آسیب برسانند اما با نیروهای پلیس لبنان مواجه شدند.

افراد ارمنی تبار در همان سال نیز به ساختمان اداری سفارت آذربایجان در پاریس، یورش برده بودند که این یورش نیز با مداخله پلیس خنثی شد.

سال گذشته نیز در گرجستان، تلاش‌های ملی‌گرایان ارمنی قبل از اینکه بتوانند به سمت سفارت آذربایجان در تفلیس حرکت کنند، توسط نیروهای پلیس خنثی شد.

در اکتبر سال 2022، یک خودروی دیپلماتیک آذربایجانی در واشنگتن آتش گرفت. مدت کوتاهی پس از این حادثه، سفارت نگرانی‌های جدی خود را در مورد امنیت نمایندگی دیپلماتیک ابراز کرد و خواستار اقدامی جدی علیه «ماهیت سیستماتیک حملات به آذربایجان توسط جوامع ارمنی در کشورهای خارجی» شد.