loader image

جستجو

Did the Houthis succeed in disrupting the oil sector1

میدل ایست مانیتور:
حوثی‌ها موفق شدند بخش نفت را مختل کنند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در یادداشتی با اشاره به هدف قرار گرفتن بندر نفتی قنا و صادرات توسط گروه حوثی،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا حوثی‌ها موفق شدند بخش نفت را مختل کنند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست مانیتور در یادداشتی به‌قلم «یاسین تمیمی» نوشت: چهارشنبه گذشته، گروه حوثی تحت حمایت ایران و پهپادهای شاهد ایرانی، بندر نفتی قنا و صادرات را هدف قرار دادند که توسط مقامات قانونی تحت حمایت نیروهای ائتلاف حامی مشروعیت به رهبری عربستان با مشارکت تأثیرگذار امارات کنترل می‌شود.

حوثی‌ها از حساسیت بخش نفت آگاه هستند و شرکت‌های ‌‌بین‌المللی فرامرزی در آن فعالیت می‌کنند.

با توجه به تهدیدات و حملات مسلحانه حوثی‌ها در بحبوحه اصرارشان بر تحمیل مطالبات خود مبنی بر تخصیص درآمدهای نفتی برای پرداخت حقوق، برای انتقال نفت به نفت‌کش‌های ‌‌بین‌المللی متکی هستند که این امر آن را مستعد توقف می‌کند.

امروز در بحبوحه اخبار فلج احتمالی بخش تولید انرژی یمن که توانایی قدرت مشروع چندپاره را برای ادامه حداقل نیازهای معمول مردم یمن تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد که مسائل به نفع دستور کار شورشیان و حامیان آن‌ها حل و فصل شده است.

این امر نیروهای ائتلاف حامی مشروعیت را به‌عنوان حزبی که در دستیابی به اهداف مشروع اساسی در یمن شکست خورده، نتوانسته امنیت را در عمق استراتژیک دو کشور خود به دست آورد و نیز باعث فلج کامل دولت یمن شده، در معرض خطر قرار می‌دهد.

حملات حوثی‌ها به بخش نفت با محکومیت سفرای غربی مرتبط با جنگ یمن مواجه شد، روندی که با تلاش‌های عربستان برای تغییر نام موضوع طبقه‌بندی گروه حوثی به‌عنوان یک سازمان تروریستی مطابقت دارد.

این به‌ویژه از آنجایی است که عبارات به کار رفته در اظهارات سفرای غربی قوی است و قاطعانه این حملات را محکوم و آن‌ها را به‌عنوان حملات تروریستی توصیف می‌کند.

آیا یمن باید به ورطه فقر، گرسنگی، ناامنی و آوارگی فرو رود تا عربستان بتواند متحدان ایران در یمن را به دایره هدف‌گیری بین‌المللی سوق دهد، در حالی که می‌تواند با ابزارهای مشروع به این هدف برسد؟

این نگرانی وجود دارد که حملات نظامی علیه تأسیسات نفتی و نفت‌کش‌ها به مقصد بنادر یمن ممکن است برخی از آنچه را که نمایندگان آمریکا برای رسیدن به نقطه تمدید آتش‌بس با دادن امتیازات تحمیلی توسط شورشیان در صنعا نیاز دارند، محقق کند.

به نظر می‌رسد که موفقیت این فرستادگان شکست‌خورده در گرو تضعیف بیشتر مشروعیت و تکه تکه شدن آن است. اگر چنین احتمالی صحت داشته باشد، فاجعه‌ای خواهد بود که بر سر یمن آمده و همچنان ادامه دارد.