loader image

جستجو

How the Houthis seek strategic depth in Iraq

امواج مدیا:
حوثی‌ها چگونه ‌به‌دنبال عمق استراتژیک در عراق هستند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «امواج مدیا» در مطلبی ضمن اشاره به تنش‌ها بین ریاض و حوثی‌ها، به بررسی این موضوع پرداخت که حوثی‌ها چگونه به دنبال عمق استراتژیک در عراق هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه امواج مدیا در مطلبی به‌قلم «تامر بدوی» نوشت: جنبش حوثی‌ها، مستقر در ارتفاعات شمالی یمن، به یک بازیگر مهم در پویایی سیاسی عراق تبدیل شده و هدف آن پیوستن به «محور مقاومت» مورد حمایت تهران است.

این گروه همچنین حضور خود را در ایران، لبنان و عمان با هدف محاصره عربستان گسترش داده است.

از زمان حمله نظامی به رهبری عربستان علیه انصارالله در سال 2015، بغداد نقشی در پویایی دیپلماتیک یمن ایفا کرده است.

با این حال، تشدید تنش‌ها بین ریاض و حوثی‌ها می‌تواند برای محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق که باید آرامش تهران را متعادل کند و در عین حال روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیک‌تر با ریاض را تقویت کند، مسئولیت ایجاد کند.

منابع سیاسی عراق فاش می‌کنند که حوثی‌ها برای اولین بار در سال 2011 و پس از تصرف صنعا پایتخت یمن توسط انصارالله در سال 2014 در عراق حضور پیدا کردند.

«ابراهیم الجعفری» -وزیر امور خارجه عراق- جنبش یمن را به رسمیت شناخت و به نفع نظام سیاسی عراق بود. در سال 2021، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از ارتباطات خود با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای کمک به بازگرداندن حسن ایرلو، فرستاده ایران به یمن، از طریق عربستان استفاده کرد.

حوثی‌ها ‌به‌طور فزاینده‌ای با گروه‌های مسلح مورد حمایت تهران در عراق همکاری می‌کنند و کتائب حزب‌الله کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی را در ماه ژانویه سال 2022 آغاز کرد.

نمادها و نمادگرایی انصارالله در تظاهرات اعتراضی در عراق که توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت تهران سازمان‌دهی شده، ‌به‌طور فزاینده‌ای برجسته شده است.

شعار «السرخه» حوثی‌ها که می‌گوید «خدا بزرگ است، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهودیان، پیروزی برای اسلام» در اعتراضات علیه سفارت آمریکا در بغداد در سال 2019 استفاده شد.

در تظاهرات ضدآمریکایی در ماه جولای سال 2023 مورد استفاده قرار گرفت و کامیون‌های نفتی اردن را در مرز غربی عراق مسدود کرد. لفاظی‌های حوثی‌ها توسط گروه‌های وابسته به حشد شعبی در استان‌های جنوبی عراق که عمدتاً شیعه هستند،

مانند المثنی که محل اختلاف بین گروه‌های مسلح شیعه است، تکرار شده است.

سیاست‌گذاران حوثی ‌به‌دنبال ایجاد روابط با سران قبایل جنوبی عراق برای کسب اعتبار اجتماعی و ایجاد آزادی عمل سیاسی در محیط اجتماعی گسترده‌تر گروه‌های مسلح شیعه عراق بوده‌اند.