loader image

جستجو

بایدن+و+بنت

خبرگزاری المانیتور: اسرائیل معتقد است که دولت بایدن خطر ایران را جدی نمی‌گیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «المانیتور» در یادداشت تازه خود با اشاره به نشست این هفته گروه مشورت استراتژیک آمریکا و رژیم صهیونیستی، به این ‌موضوع پرداخت که مقامات ارشد رژیم صهیونیستی معتقدند که دولت بایدن خطر تهدید ایران را جدی نمی‌داند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌خبرگزاری المانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم « بن کاسپیت» نوشت:نشست این هفته گروه مشورت استراتژیک آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در کاخ سفید اطمینان خاطری به اورشلیم نداد بلکه نتیجه برعکس بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا «جیک سالیوان» و همتای اسرائیلی‌اش «ایال هولاتا» و تیم‌های‌شان 5 اکتبر دیداری در کاخ سفید و بر مبنای چارچوب گروه مشورت استراتژیک آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) داشتند. خوانش مطبوعاتی این نشست را «سازنده» و «باز» توصیف کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت به طور خلاصه به خبرنگاران و به شرط پنهان ماندن نامش گفت که دولت بایدن متعهد به مذاکرات با ایران است تا مانع از دستیابی آن به تسلیحات هسته‌ای بشود و اگر دیپلماسی در این جریان شکست بخورد، او گفت: «ما آماده هستیم تا در صورت لزوم اقداماتی انجام دهیم».

او ادامه داد: «روشن است که اگر (دیپلماسی) شکست بخورد، مسیرهای دیگری برای در پیش گرفتن آنها هست و ما کاملا متعهد هستیم به این که ایران هیچگاه به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت»، اما او توضیحات بیشتری در این زمینه نداد. در عین حال و بر طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از آمریکا خواسته تا در صورت شکست مذاکرات، بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند که حال و هوای جلسات پشت درهای بسته و به دور از چشم مردم چندان مطلوب نبود. در واقع، حقیقت این است که وضعیت بر خلاف این بود. سرخوردگی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در حال افزایش است زیرا تشخیص داده‌ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا در یک سطح نیستند و انتظارات استراتژیک و تهدید هسته‌ای ایران برای این دو اساسا فرق می‌کند. یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که در این مذاکرات شرکت نداشت اما به خاطر موقعیت بسیار نزدیکش به وزیر دفاع بنی گانتز از محتویات آن آگاه است، وضعیت را برای المانیتور به این صورت توصیف کرد:

«بله، مذاکرات خوب بود و فضای آن کاملا دوستانه و باز بود و پیام‌هایی رد و بدل شدند اما وضعیت از نظر ماهوی بد بود و شاید هم خیلی بد. در حال حاضر هیچ برنامه عملیاتی محتمل علیه ایران وجود ندارد تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به کار گرفته شود. حتی بدتر از این، آمریکایی‌ها هیچ راه حلی برای چنین وضعیتی ندارند. آنها نقشه دومی ندارند. آنها هیچ جایگزینی ندارند و آنچه حقیقتا دردسرساز است این است که آنها واقعا نگرانی هم در این مورد ندارند. آنها وقایع را به طور کلی به نحوی متفاوت از ما می‌بینند. البته این حق آنها است اما باعث نگرانی بزرگی برای ما شده است.»

این افسر ارشد ادامه داد: «درست است. آمریکایی‌ها به درخواست ما تاکید بر این موضوع داشتند که اگر مسیر دیپلماتیک نتایجی در پی نداشته باشد، آنها گزینه‌های دیگری هم دارند اما معلوم نیست که منظور آنها چیست. آنها بر روی ایران تمرکزی ندارند و بر چین و مسائل داخلی آمریکا مثل همه‌گیری ویروس کرونا متمرکز شده‌اند. با توجه به این که این دولت نظیر دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مجبور است هر قانونی را از طریق کنگره به تصویب برساند. چراغ‌های واشنگتن در شب به خاطر ایران روشن نشده و این مایه نگرانی است».

تلاش اسرائیل متمرکز بر این است که برای آمریکایی‌ها تشریح کنند و آنها را متقاعد کنند به این که گزینه نظامی هم می‌تواند راه‌ حلی برای مشکل هسته‌ای ایران باشد و راه حل فقط مذاکرات نیست بلکه آنها باید قصد جدی از خود نشان داده و ایران را متقاعد به این که موضوع کنند که آمریکا همراه هویج، چوبی نیز در دست دارد. این تلاش اسرائیل تاکنون شکست خورده است. المانیتور متوجه شده طی چندین جلسه بین دو طرف، بسیاری از مقامات اسرائیل«رژیم صهیونیستی» و در راس آنها گانتز یک سری پیشنهادهایی از جمله تاکتیک‌های انحرافی برای افزایش فشار بر ایران مطرح کرده‌اند.

به گفته این مقام ارشد دفاعی؛ این پیشنهادها می‌تواند شامل «یک رزمایش عظیم نظامی در خلیج فارس یا کشورهای همسایه، تحرک نیرو با استفاده از یک یا دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس یا مثلا درز خبرهایی در مورد آزمایش بمب‌های سنگرشکن باشد. این جور چیزها دیگر.» با این حال، آمریکایی‌ها «موافق این چیزها نیستند. لب کلام این است که آنها احساس فشار نمی‌کنند. جدیت مسئله برای آنها یک مشکل واقعی نیست؛ آنها فکر نمی‌کنند که اقدام هسته‌ای ایران امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند. تا آنجا که به آنها مربوط می‌شود، هیچ غوغایی در کار نیست. هر چه که می‌گذرد ما بیشتر دلتنگ دولت اوباما می‌شویم.»