loader image

جستجو

Biden's strategy for Indo-Pacific will fail

خبرگزاری ملی چین:‌ استراتژی بایدن در قبال هند-آرام با شکست مواجه خواهد شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری ملی «چین» در یادداشت خود با اشاره به تلاش دولت بایدن برای جلوگیری از ادامه مسیر توسعه چین از طریق تعرفه‌های تنبیهی و قطع صادرات فناوری، تاکید کرد استراتژی بایدن در قبال هند-آرام با شکست مواجه خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری ملی چین در یادداشت تازه خود به‌قلم «ویلیام جونز» نوشت:  ایجاد استراتژی هند-آرام توسط کاخ سفید در 11 فوریه تردیدها را در مورد سیاست دولت آمریکا در قبال چین از بین می­برد: دولت بایدن قصد ساخت دیوار مهار در اطراف چین را دارد.

ارائه این طرح به وزرای خارجه کشورهای عضو گروه کواد، از اهداف سفر اخیر «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- به آسیا بود که به‌­عنوان هسته ائتلاف ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه تلقی می­شوند.

بایدن، که خود را مردی معرفی کرده که می­‌تواند آمریکا را از جنگ­‌های مستمر این کشور دور کند، اکنون در آستانه ایجاد درگیری نظامی بین قدرت­‌های هسته‌­ای است.

سیاست مهار در قبال مسکو، با گسترش ناتو تا مرزهای غربی روسیه، منجر به درگیری نظامی احتمالی در قاره اروپا شده است.

به نظر می­رسد آمریکا بیش از همه مایل به ارائه تجهیزات نظامی به متحدان خود برای مقابله با چین است و در توافق اخیر آکوس با استرالیا به آن اشاره شده است. در واقع، تا زمان راه­‌اندازی طرح کمربند و جاده چین، ساخت زیرساخت­‌ها در آسیا رو به افول بود و تقریباً در بسیاری از مناطق آفریقا و آمریکای لاتین وجود نداشت.

کاخ سفید با افتخار به تهیه واکسن در طول همه‌گیری کووید-19 و اتخاذ موضع رو به جلو در دستور کار «سبز»، ریاکاری را به اوج بی‌سابقه‌ای می‌رساند. همه کسانی که تحولات چند سال اخیر را دنبال کرده‌اند، به خوبی می‌دانند اولین کسی که اصرار داشت واکسن‌ها را در دسترس تمام جهان قرار دهد و بر این اساس عمل کرد، چین بود.

با توجه به زیرساخت‌­ها، بایدن همچنان برای ساخت چند پروژه راه‌آهن و آب در آمریکا سخت می­کوشد و بعید است که به این زودی با طرح کمربند و جاده چین برابری کند.

تلاش برای جلوگیری از ادامه مسیر توسعه چین از طریق تعرفه‌های تنبیه‌ی و قطع صادرات فناوری، منجر به کاهش سرعت توسعه جهانی برای اهداف ژئوپلیتیک کوچک و نسبتاً آرمان‌شهری خواهد شد.

طرح کمربند و جاده، مسیر تاریخ و درخواست «شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- برای یک ابتکار توسعه جهانی با حمایت سازمان ملل و بیشتر کشورهای در حال پیشرفت را تغییر داده است. این امر رئیس‌جمهور آمریکا را وادار به عمل می­کند.