loader image

جستجو

استیمسون:
خرید جت‌های روسی، برای امنیت منطقه چه معنایی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «استیمسون» در یادداشت تازه خود به‌ بررسی این سوال پرداخت که خرید جت‌های روسی،‌ برای امنیت منطقه چه معنایی دارد؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه استیمسون در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت چولدا» نوشت:پس از مدت‌ها گمانه‌زنی در مورد خرید تسلیحات جدید توسط ایران، بالاخره تصمیماتی گرفته شد.

براساس گزارش‌های رسانه‌های مختلف، ایران تصمیم گرفته است ناوگان هوایی خود را مدرن‌سازی کند و ۲۴ فروند جت جدید سوخو ۳۵ از روسیه دریافت کند که انتظار می‌رود تحویل آن از اواسط سال ۲۰۲۳، آغاز شود.

سرتیپ «حمید واحدی» -فرمانده نیروی هوایی- و «حیدر» -نماینده ایران در مجلس شورای اسلامی- با تأیید این گزارش‌ها افزودند؛ ایران همچنین از مسکو بالگرد، سامانه‌های دفاعی و موشک‌های مختلف خریداری خواهد کرد.

این نقل و انتقالات بین روسیه و ایران نباید شوکه‌کننده باشد، زیرا که روسیه مدت‌هاست که تامین‌کننده اصلی تسلیحات ایران بوده است و ایران با ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده علیه اوکراین این لطف را جبران کرده است؛

ایران قبلاً به هواپیماهای روسی مانند سوخو 35 و سوخو 30 اس‌ام که روسیه در سوریه و اوکراین از آن‌ها استفاده کرده است، ابراز علاقه کرده بود.

ایران همچنین به نظر می‌رسد علاقه‌مند به خرید جت‌های آموزشی پیشرفته، جت‌های جنگی یاک‌130، است.

تهران که سال‌ها به‌شدت توسط کشورهای غربی تحریم شده است، به دلایل واضح، قادر به تهیه جت از  ارائه‌دهنده‌های اروپایی نیست.

اینکه تهران در حال دستیابی به چنین فناوری و تقویت روابط نظامی با یک دشمن غربی است که فعالانه به‌دنبال تضعیف نظم مبتنی بر قوانین است، خبر خوبی نیست.

در عین حال، با وجود لفاظی‌های هشداردهنده برخی در غرب و شایعه‌هایی مبنی بر تغییر کلی منطفه در صورت انجام این معاملات؛ خرید سوخو‌35 از سوی ایران، بعید به نظر می‌رسد که بازی منطقه‌ای را تغییر دهد و تأثیر خاصی در محاسبات منطقه بگزارد.

از نقطه نظر امنیتی، نگران‌کننده‌ترین عنصر توافق، خود این جت نیست، بلکه واقعیت همکاری رو به رشد روسیه و ایران است.

این اتحاد، محور دولت‌های مرتد می‌شود، همچنین روابط اقتصادی را عمیق‌تر کرده و اخیراً از یکپارچگی سیستم‌های بانکی خود برای دور زدن تحریم‌های غرب خبر داده است.

بسیار محتمل است که ایران خرید تسلیحات بیشتری از روسیه را اعلام کند و دشمنی تهران و مسکو با غرب را عمیق‌تر کند.