loader image

جستجو

The dangers of European indifference to a protracted war in Ukraine

کویینسی:
خطرات سهل‌انگاری اروپا در قبال جنگ طولانی در اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله‌ای به بررسی خطرات سهل انگاری اروپا در قبال جنگ طولانی در اوکراین، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «متیو بلک برن» مقاله‌ای در اندیشکده کویینسی منتشر کردکه در آن آمده است:  درحالی‌که رهبران غربی هنوز از پیروزی کامل در برابر روسیه صحبت می‌کنند، خطر نادیده گرفتن واقعیتی تلخ را دارند که پایانی برای آن متصور نیست.

برای بیش از 15 ماه، رهبران غربی اصرار داشتند که پیروزی اوکراین در ستاره‌ها نوشته‌شده است. به‌طور مداوم در مورد خطرات بالا یادآوری می‌شود.

شکست اوکراین بر روسیه تضمین اروپا برای آینده‌ای صلح‌آمیز و مرفه است. ولادیمیر زلنسکی مدعی است که اوکراین از قاره در برابر «ضد اروپایی‌ترین نیروی جهان مدرن» محافظت می‌کند.

بر اساس تفسیر دوتایی غالب درگیری، جایگزین پیروزی اوکراین تسلیم زشت در برابر تجاوز روسیه است که اروپا را به عصر تاریک جدیدی می‌کشاند.

این دیدگاه مانوی از حال و آینده با «خوش‌بینی جنگ»  اصرار بر اینکه روسیه در مسیر فروپاشی اقتصادی، سیاسی و نظامی قرار دارد، حفظ می‌شود. و آینده روشن خواهد آمد.

اظهارات اخیر در گروه هفت در توکیو و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در هلسینکی، تغییرات کمی را نشان می‌دهد:

مذاکرات هنوز رد می‌شود، سلاح‌های بیشتری وعده داده می‌شود، و اطمینان‌هایی درباره پیروزی نهایی داده می‌شود. شورش ناکام اخیر یوگنی پریگوژین مزدور، روایت روسیه را به‌عنوان کشوری شکننده که به‌سختی آن را نگه‌داشته است، تقویت خواهد کرد.

در پشت‌صحنه اما باید نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. روسیه ازنظر اقتصادی شکسته نشده است.

و باوجود همه سروصدایی که پیرامون حادثه پریگوژین به وجود آمد، هیچ شکاف سیاسی جدی رخ نداد و نظام همچنان پابرجا ماند.

بسیج نسبی دفاع روسیه را تثبیت کرده است و ارتش روسیه تاکتیک‌های ضد پهپاد، پیاده‌نظام و توپخانه خود را با موفقیت تطبیق داده است.

درحالی‌که کشورهای ناتو در تلاش برای افزایش ظرفیت نظامی-صنعتی هستند، روسیه در تولید توپخانه مزیت خود را حفظ کرده است.

گسترش موفقیت‌آمیز و سازماندهی مجدد ارتش روسیه بخشی از دلیل عدم نیاز به گروه واگنر پریگوژین است. ارتش منظم روسیه کاملاً قادر به مقابله با ضد حمله اوکراین بدون آن‌ها بوده است.

اگر روسیه اکنون به‌اندازه کافی قوی باشد که بتواند در برابر اوکراین موردحمایت ناتو مقاومت کند، اروپا با یک جنگ طولانی در جناح شرقی خود روبرو خواهد شد.

دولت بایدن قول می‌دهد که در مدت‌زمان طولانی در راه است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، انتظار دارد «یک مبارزه بسیار خشونت‌آمیز» که «مدت‌زمان قابل‌توجهی و هزینه‌های زیادی را می‌گیرد.»

نخبگان اروپا برای درک پیامدهای یک جنگ طولانی‌مدت در جناح شرقی خود با یک قدرت هسته‌ای بزرگ تلاش می‌کنند.

در دو ماه گذشته، برخی اختلافات در سیاست خارجی آشکارشده است.

با توجه به سوابق مکرون در زمینه شکوفایی سخنوری و فرصت‌طلبی سیاسی، به‌راحتی می‌توان او را کنار گذاشت. بااین‌حال نظرات او منعکس‌کننده یک خط فکری است که کوتاه‌مدت و سیاه‌وسفید نیست، بلکه استراتژیک و بلندمدت است.

پیروزی سریع اوکراین، که بر روی تغییر سریع نظم فضای پس از شوروی به نفع اروپا شرط‌بندی شده بود، محقق نشد.

اکنون، با ادامه جنگ به‌طور نامحدود، سه تهدید جدی برای «خودمختاری استراتژیک» آینده اروپا قابل‌مشاهده است

با نزدیک شدن به نشست سران ناتو در ویلنیوس در ماه آینده  و باوجود شکست اخیر در اطراف پریگوژین، انتظار هرگونه تغییر جدی در جنگ در اوکراین غیرواقعی است.

به نظر می‌رسد اروپا راهی برای خروج ندارد. کنترل سیاست را در دست ندارد و با رویدادهای غیرقابل‌کنترل به جلو هدایت می‌شود.