loader image

جستجو

Potential danger in Turkish-Israeli relations

مطالعات امنیت ملی (INSS):
خطر بالقوه در روابط ترکیه و اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله تازه خود به بررسی موضوع  خطر بالقوه در روابط ترکیه و اسرائیل پرداخت و‌ تاکید کرد: تصمیم ترکیه برای توقف تجارت تا حدی می‌تواند با فشارهای داخلی توضیح داده شود، زیرا مردم عمدتاً طرفدار فلسطین هستند و نسبت به اسرائیل دیدگاهی خصمانه دارند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در مقاله تازه خود به‌قلم «دنیل»«لیندنستراس» نوشت: لفاظی‌های جنگ‌طلبانه ترکیه در قبال اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان آغاز درگیری نوار غزه موضوع مورد بحث بوده است.

اقدامات آنکارا در ابتدا معتدل بود، مانند لغو رویدادهای مشترک و فراخواندن سفیر برای رایزنی.

با این حال، از ماه آوریل، ترکیه اقدامات مهمی انجام داده است، از جمله تصمیم برای توقف تجارت با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در اوایل ماه می.

این تصمیم در پی ممنوعیت ترکیه برای صادرات 54 دسته محصول به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه آوریل اتخاذ شد.

با وجود این، ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هر دو توانسته‌اند بحران‌های سیاسی خود را از روابط تجاری خود جدا کنند.

با وجود کاهش حجم تجارت دوجانبه به 5.7 میلیارد دلار در سال 2023، ترکیه همچنان یکی از پنج صادرکننده بزرگ به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

انتظار می‌رود این سیاست بر تجارت‌ تأثیر بگذارد و ‌به‌طور بالقوه منجر به افزایش قیمت در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شود.

روابط ترکیه با حماس برای سال‌ها یک موضوع مناقشه‌برانگیز بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه بوده است و رهبران حماس در ترکیه مورداحترام هستند و ‌به‌عنوان پایگاه جدید عملیات آن‌ها عمل می‌کنند.

به نظر نمی‌رسد ترکیه در پی جنگ روابط خود با حماس را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و موضع این کشور باعث ایجاد اصطکاک بین دولت ترکیه و سایر دولت‌های منطقه و غرب شده است که ترکیه را دارای دیدگاه‌های افراطی مشکل‌ساز می‌دانند.

ترکیه همچنین به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته است و اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کند.

در ماه آوریل، ترکیه رسماً مستندی به نام «شواهد» را منتشر کرد که ظاهراً جنایات جنگی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در غزه را مستند می‌کند.

آنکارا از محکوم کردن حملات ایران علیه اسرائیل در روزهای 13 و 14 آوریل خودداری کرد، در عوض بیانیه‌ای صادر کرد که بر مسئولیت اسرائیل در قبال تشدید تنش تأکید کرد.

دولت ترکیه به آماده‌سازی یک ناوگان جدید برنامه‌ریزی‌شده برای حرکت به سواحل غزه اجازه داده است، اما تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا باعث شد که گینه بیسائو اجازه ندهد دو کشتی ناوگان تحت پرچم این کشور حرکت کنند.

تصمیم ترکیه برای توقف تجارت تا حدی می‌تواند با فشارهای داخلی توضیح داده شود، زیرا مردم عمدتاً طرفدار فلسطین هستند و نسبت به اسرائیل دیدگاهی خصمانه دارند.

نتایج انتخابات محلی در روز 31 مارس و ظهور و موفقیت حزب رفاه جدید ترکیه  [YRP]هزینه سیاسی این ناسازگاری‌ها را نشان می‌دهد.

هدف از موضع سخت دولت این است که برخی از انتقادات را خاموش کند و حمایت رأی‌دهندگان را از دوره تصدی اردوغان در میان‌مدت دوباره به دست آورد.

رادیکالیزه کردن رویکرد ترکیه در قبال اسرائیل بخشی از تلاش‌های آنکارا برای تأثیرگذاری بر جنگ نوار غزه است.

دولت ترکیه با میانجیگری و کمک‌های بشردوستانه نقش مهمی در جنگ ایفا کرده است.

با این حال، طرف‌های مربوطه پاسخ مثبتی به پیشنهادات ترکیه ندادند که منجر به موضع سخت‌تر ترکیه علیه اسرائیل و حمایت بی‌چون‌وچرا از حماس شد.

تصمیم برای توقف تجارت با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و موضع آن در قبال جنگ در خدمت منافع واقعی سیاسی نیست.

توقف تجارت منبع قابل‌توجهی از ارز خارجی را از دست می‌دهد و ترکیه را در معرض پیگرد قانونی اسرائیل در سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهد.

تصمیم ترکیه برای توقف تجارت با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است به مخالفت آمریکا در هنگام اجرای این توافق منجر شود.

معضلی که اسرائیل با آن مواجه است پیش پا افتاده نیست، زیرا قطع روابط تجاری با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مجبور به موافقت با آتش‌بس در جنگ کند.