loader image

جستجو

South Korea's refusal to send weapons to Ukraine

اکونومیست:
خودداری کره‌جنوبی از ارسال سلاح به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود با اشاره به خودداری کره جنوبی از ارسال سلاح به اوکراین،‌ تاکید کرد: با وجود ممنوعیت صادرات تسلیحات در قانون تجارت کره جنوبی قراردادهای تسلیحاتی با امارات و عربستان امضا کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونومیست در یادداشت خود نوشت: از زمان حمله به اوکراین در فوریه گذشته، کره جنوبی کمک‌های غیرجنگی از جمله ماسک‌های ضد گاز و تجهیزات پزشکی را به این کشور ارائه کرده است و زمانی که «یون سوک یول» در ماه می گذشته به قدرت رسید، تجاوز روسیه را به‌شدت محکوم کرد.

در مصاحبه اخیر آقای یون آن را «‌غیر‌‌قانونی و نامشروع» خواند. او همچنین اعلام کرد که اجازه دادن به ادامه‌ی جنگ ممکن است به همسایه شریر کشورش، کره شمالی جرات بخشد تا فکر کند «جامعه بین‌المللی در پاسخ به یک اقدام تهاجمی شکست خواهد خورد».

چنین اظهاراتی با جاه‌طلبی سیاسی یون مطابقت دارد. با این حال، با وجود داشتن یکی از بزرگترین و سریع‌ترین صنایع دفاعی جهان، کره جنوبی همچنان از ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری می‌کند.

قانون و احساسات سیاسی کشور هر دو مخالف این موضوع است. براساس قانون تجارت خارجی کره جنوبی، صادرات تسلیحات به جز برای «اقدامات صلح‌آمیز» ممنوع است.

کره به طور دقیق به آن پایبند نبوده است. این کشور قراردادهای تسلیحاتی با امارات و عربستان امضا کرده است که هر دوی آن‌ها برای جنگ داخلی یمن سلاح ارسال کرده‌اند.

علاوه بر این، همانطور که استولتنبرگ به طور علنی به یون یادآوری کرد، بسیاری از کشورها از جمله نروژ، آلمان و سوئد چنین محدودیت‌هایی را لغو کرده‌اند تا سلاح به اوکراین ارسال کنند.

با این حال، حتی اگر آقای یون بخواهد از آن‌ها پیروی کند، به نظر می‌رسد که قادر به انجام این کار نیست.

پارلمان کره جنوبی باید قانون را تغییر دهد. پارلمان توسط یک رهبر اپوزیسیون، «لی جائه میونگ» کنترل می‌شود و مواضع او در برابر اوکراین در بهترین حالت بی‌طرفتنه است.

آقای لی در ابتدا ولودیمیر زلنسکی را متهم کرد که تا حدی در جنگ مقصر است و اگرچه آقای لی ادعا می‌کند که این دیدگاه را اصلاح کرده است، اما تمایلی به اجازه دادن به آقای یون برای تغییر قوانین یا ادعای تغییر عمده در سیاست خارجی ندارد.

لی رئیس‌جمهور را متهم می‌کند که در قالب دو تحقیق جداگانه درباره فسادی که رهبر اپوزیسیون در آن نقش داشته است، علیه او انتقام‌جویی کرده است.