loader image

جستجو

Saudi oil assets are at risk

اویل پرایس:
دارایی‌های نفتی عربستان در معرض خطر قرار دارند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اویل پرایس» در یادداشت تازه خود با اشاره به حمله قریب الوقوع ایران به عربستان به نقل از چندین منبع خبری،‌ تاکید کرد: دارایی‌های نفتی عربستان در معرض خطر قرار دارند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اویل پرایس در یادداشت تازه خود به‌قلم «سایمون واتکینز» نوشت: به نقل از چندین منبع خبری داخلی و بین‌المللی، عربستان از حمله قریب‌الوقوع ایران به آمریکا خبر داده است.

این هشدار ‌به‌دنبال گزارشی در تلویزیون دولتی ایران است که نشان می‌دهد رهبر ایران، ]آیت‌الله[ علی خامنه‌ای، به گروهی از دانشجویان در مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 گفته است که آمریکای مدرن «بسیار آسیب‌پذیر» است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس‌ اخلاق، درگیر موجی از ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی شده است و این کشور به دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای تهاجم به اوکراین، از سوی آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال، آنچه به نظر می‌رسد تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته، جنگ عملی از سال 2015 است؛ بنابراین، این سؤال مطرح نیست که آیا چنین حمله‌ای علیه عربستان صورت خواهد گرفت یا خیر، بلکه این پرسش مطرح می‌شود که چه زمانی و پیامدهای آن چیست؟

نظرات خود حوثی‌ها در اوایل اکتبر درباره کاری که قرار است انجام دهند و سوابق حملات قبلی تحت حمایت ایران به عربستان برای همکاری با آن‌ها، وجود دارد.

متأسفانه برای حوثی‌ها و اقتصادهای صنعتی جهانی، چنین حملاتی قبلاً قیمت نفت را در کوتاه‌مدت بالاتر برده است، البته به شرطی که حملات حوثی‌ها زیرساخت‌های نفتی عربستان را کاملاً از بین نبرد که با توجه به پراکندگی گسترده آن‌ها در سراسر کشور تقریباً غیرممکن است.

همان‌طور که می‌توان در مورد حمله بعدی حوثی‌ها به کشور انتظار داشت، هیچ راهی از نظر فنی و مهندسی وجود ندارد که عربستان بتواند ارزیابی دقیقی از مدت زمان لازم برای رسیدن به این کشور انجام دهد.

اقدام دیگری که عربستان انجام داد و در آن زمان آن را تکذیب کرد، خرید نفت عراق در بازار نقدی بود. البته طنز اصلی این بود که نفت عراق اغلب در واقع نفت ایران است.

اما اویل پرایس از منابع مختلف تجارت نفت و از منابع وزارت نفت عراق تأیید گرفت و قرار بود گریدهای نفت این کشور را در بازار نقدی خریداری کند.