loader image

جستجو

The story of America with Chinese chips

مرکز تحلیل سیاست اروپا
داستان آمریکا با تراشه‌های چینی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مرکز «تحلیل سیاست اروپا» در یادداشتی ضمن اشاره به اولتیماتوم آشکار آمریکا به توقیف ساخت تراشه‌های چینی به ژاپن و هلند،‌ عنوان کرد: این دو کشور می‌ترسند  واشنگتن به زور ای‌اس‌ام‌ال و توکیو الکترون را به‌طور کامل از چین خارج کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مرکز تحلیل سیاست اروپا در یادداشتی به‌قلم «ایتل» «نیوتون» نوشت: این یک اولتیماتوم آشکار به دو متحد نزدیک آمریکا است: فروش و خدمات فناوری ساخت تراشه خود را در چین متوقف کنید وگرنه صنعت شما را فلج خواهیم کرد.

در صورتی که ژاپن و هلند دسترسی چین به ماشین‌های نسل قبل را محدود نکنند، طبق گزارش‌ها، آمریکا می‌تواند کنترل‌های صادراتی موجود را که فروش کالاهایی را که حاوی مقادیر ناچیزی از فناوری آمریکایی هستند را اعمال کند.

این تهدید نشان‌دهنده آخرین تلاش برای تشدید محدودیت‌های آمریکا با هدف کاهش توانایی پکن برای مدرن‌سازی ارتش خود از طریق تولید یا خرید فناوری تراشه است.

اما واشنگتن ممکن است زیادی به خود مطمئن باشد. یک سرکوب جدید کنترل صادرات می‌تواند شکست سنگین به صنعت تراشه‌های جهانی که قبلاً تحت‌فشار قرار گرفته است وارد کند

. این امر تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای بسیج متحدان برای رویارویی با چین را تضعیف می‌کند که بهای گزافی برای سیاست‌هایی که در حال حاضر نشانه‌هایی از نتیجه معکوس را نشان می‌دهند.

دولت بایدن ممکن است در فکر مورد دوم باشد. پس از صدور تهدیدهای خود، مقامات دولت عقب‌نشینی کردند و پیشنهاد دادند که متحدانی که تجهیزات کلیدی تولید تراشه را صادر می‌کنند مانند هلند، ژاپن و کره جنوبی از قانون جدید مستثنا شوند.

صرف این پیشنهاد که واشنگتن برای اجرای قانون محصولات مستقیم خارجی آماده است، ذخایر نیمه‌هادی‌ها را متحول کرده است.

سهام شرکت آمریکایی تراشه «ای‌ام‌دی» بیش از 10 درصد کاهش یافت. سهام شرکت «اپلاید متریال» سازنده تجهیزات تراشه آمریکایی 7.8 درصد سقوط کرد همچنین سهام انویدیا 6.6 درصد کاهش یافت.

توجه آمریکا بر دو شرکت متمرکز شده است: «ای‌اس‌ام‌ال هولدینگ» و «توکیو الکترون» ژاپن. هر دو ماشین‌های جدیدی می‌سازند که نیمه‌هادی‌های پیشرفته تولید می‌کنند.

در سال 2023، هلند و ژاپن هر دو به فشار آمریکا رضایت دادند و کنترل صادرات خود را به روز کردند تا با قوانین آمریکا هماهنگ شوند.

اما شرکت‌های تراشه چینی تنها کسانی نیستند که آسیب می‌بینند. رهبران نیمه‌هادی غربی نیز همین‌طور هستند.

از سال 2022، کنترل‌های آمریکا سرمایه بازار 130 میلیارد دلاری را برای شرکت‌های تراشه آمریکایی از بین برده است.

این محدودیت‌ها شرکت‌های خارجی را از معامله با شرکت‌های آمریکایی منصرف می‌کند، آن‌ها را تشویق می‌کند از فناوری آمریکا استفاده نکنند و آن‌ها را از سرمایه حیاتی برای تحقیق و توسعه محروم می‌کند.

آن‌ها در حال منشعب کردن صنعت فناوری جهانی هستند و شرکت‌ها را مجبور می‌کنند زنجیره تأمین آمریکا و چین خود را تقسیم کنند.

شرکت‌های تراشه‌های آمریکایی احساس می‌کنند که مجازات می‌شوند، در حالی که دیگران، به‌ویژه ای‌اس‌ام‌ال و توکیو الکترون، شکاف‌ها را پر می‌کنند

. ای‌اس‌ام‌ال نزدیک به 50 درصد از درآمد سه ماهه دوم خود را به میزان 5.2 میلیارد دلار در چین در سال جاری به دست آورد که از سطوح تاریخی 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

چین بیش از 40 درصد از فروش سال مالی 2024 توکیو الکترون را که تقریباً 12 میلیارد دلار بود، به دست آورد.

هم هلندی‌ها و هم ژاپنی‌ها از کنترل‌های تقویت‌شده بالقوه خشمگین هستند. در اقدامی بی‌سابقه، مقامات ژاپنی که نامشان فاش نشده، علناً آمریکا را به باد انتقاد می‌گیرند و می‌گویند که آن‌ها از آن تبعیت نمی‌کنند.

به‌منظور حفاظت از ای‌اس‌ام‌ال، هلند می‌تواند اتحادیه اروپا را تحت‌فشار قرار دهد تا اقدامات متقابلی مانند تعرفه‌ها یا محدودیت‌های مالکیت معنوی را از طریق قانون آزمایش نشده‌ای که در پاسخ به تعرفه‌های دوران ترامپ بر فولاد تصویب شده، اعمال کند.

آمستردام و توکیو نگرانند که لحن آمریکا سخت‌تر شده است.

پیش از این، دو کشور معتقد بودند که آمریکا تنها فناوری پیشرفته خاصی را هدف قرار داده است. اکنون آن‌ها می‌ترسند که واشنگتن به زور ای‌اس‌ام‌ال و توکیو الکترون را به‌طور کامل از چین خارج کند.