loader image

جستجو

What is Saudi Arabia asking for from the United States

ایندیپندنت:
درخواست عربستان از آمریکا چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: از آمریکا درخواست تجهیز و توسعه نیروهای مسلح سعودی با تسلیحات پیشرفته را داریم تا بنیه دفاعی ما را قوی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه ایندیپندنت در گزارش خود به‌قلم «محمد خالد الیحیی» نوشت: بسیاری از شهروندان آمریکایی، سعودی را کشوری عجیب می‌پندارند؛ کشوری که‌ مردان آن عمامه بر سر داشته و زنان آن از سر تا پا سیاه‌پوش هستند.

اما این تصور، کلیشه‌ای روندها و رویکردهایی که سعودی از آمریکا الگو گرفته است را کاملا نادیده می‌گیرد.

باید یادآوری کرد که زیرساخت‌های نفتی ما از تکنولوژی و دانش آمریکا بهره می‌برد، نظام تامین اجتماعی ما توسط تجهیزات آمریکا پشتیبانی می‌شود و بیماران ما نیز بواسطه پزشکانی که در آمریکا تخصص گرفته‌اند، درمان می‌شوند.

افزون بر آن ارتش ما نیز از تسلیحات آمریکایی استفاده می‌کند و سربازان آمریکا سربازان سعودی را آموزش می‌دهند.

چین چیزهای زیادی برای عرضه به سعودی در اختیار دارد. پکن برای رفع نیازهایش به انرژی، نیازمند نفت سعودی است.

چین مشتاق تحویل تکنولوژی‌های پیشرفته و سامانه‌های تکامل‌یافته تکنولوژیک به ما است. آ‌ن‌ها همچنین حاضر به تامین نیازمندی ما به تسلیحات راهبردی برای حفاظت از وجود ‌و پیشرفت‌مان در منطقه‌ با قابلیت بالای شکل‌گیری بحران‌ها هستند.

بدون شک چین کاهش سطح روابط آمریکا و سعودی را یک پیروزی راهبردی در راستای توسعه استراتژی خود موسوم به «الگوی چینی» می‌پندارد.

سعودی از تلاش آمریکا برای فروپاشی نظم جهانی که توسط خود آمریکا طی قرن گذشته بنا شد، بسیار متاسف است.

واشنگتن طی ده سال اخیر، سوریه ‌و شبهه‌جزیره کریمه را تقدیم روسیه کرد و می‌کوشد با نظام فرقه‌گرای ایران که پیوسته شعار «مرگ بر آمریکا» سر داده و به دنبال تولید تسلیحات اتمی است به «توافق» برسد.

آمریکا که زمانی توسط نظم جهانی به ما دانش، امنیت و قدرت جهت دسترسی به بازارها را میسر کرده و با تولید ثروت از طریق دلار باعث افزایش دارایی‌های ما شده بود، به نظر می‌رسد دیگر علاقه چندانی به حفظ و بکارگیری قدرت با هدف حفاظت از صلح و ثبات جهانی ندارد.

از آمریکا درخواست تجهیز و توسعه نیروهای مسلح سعودی با تسلیحات پیشرفته را داریم تا هم بنیه دفاعی ما را قوی کند و هم آمریکا را حداقل از طریق افزایش فرصت‌های شغلی برای شهروندانش قوی نگه دارد.

آمریکا که بدون ملاحظه، روابط و شراکت راهبردی دوجانبه صدساله با سعودی از جمله سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری ریاض در بازار کار، بخش صنایع و حوزه تولید دانش در آمریکا را این چنین رو به فروپاشی می‌برد، نه تنها منافع سعودی بلکه منافع مردم و شاغلین آمریکایی را نیز در نظر نمی‌گیرد.