loader image

جستجو

Lessons learned by China from the Russia-Ukraine war

فارن افرز:
درس‌هایی که چین از جنگ روسیه و اوکراین می‌گیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«فارن افرز» در یادداشت تازه خود با اشاره به درس‌هایی که چین از جنگ روسیه و اوکراین می‌گیرد، نوشت: رهبران چین شکست‌های روسیه را بررسی خواهند کرد و برنامه‌های عملیاتی خود را برای جلوگیری از اشتباهات مشابه تطبیق خواهند داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیوید ساکس» نوشت: فراتر از اروپا، تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین به شدت در پنج هزار مایل دورتر، در جزیره تایوان احساس می‌شود.

بسیاری از تایوانی‌ها نگران هستند که ممکن است نفر بعدی باشند که از تهاجم یک همسایه قدرتمندتر رنج می‌برد. این ترس‌ها بی‌دلیل نیستند.

همان‌طور که «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- بازگرداندن «وحدت تاریخی» بین روسیه و اوکراین را نوعی مأموریت معنوی توصیف کرده است.

«شی جین‌پینگ» -رئیس‌جمهور چین- معتقد است که اتحاد مجدد سرزمین اصلی چین با استان از دست رفته‌اش، تایوان به تثبیت جایگاه او در این کشور کمک خواهد کرد.

شی از تایوان صحبت می‌کند تقریباً به همان روشی که پوتین در مورد اوکراین صحبت می‌کند و پیوندهای خونی را برجسته می‌کند و استدلال می‌کند که چین و تایوان یک خانواده هستند.

در حالی که پوتین اخیراً درک سنتی حاکمیت دولت را به چالش کشیده است، تا بگوید که اوکراین سزاوار آن نیست، شی (مانند پیشینیان خود) به طور کلی حاکمیت تایوان را انکار می‌کند.

علی‌رغم این شباهت‌ها، تصور این که حمله روسیه به اوکراین به هر طریقی تمایل چین برای دستیابی به اتحاد با تایوان را تسریع خواهد کرد، اشتباه است.

اساساً، محاسبات رهبران چین در مورد استفاده از زور علیه تایوان تصمیمات سیاسی است که اقدامات مسکو بر آن‌ها تأثیری نخواهد داشت.

علاوه بر این، مقامات چینی به خوبی می‌دانند که حمله به تایوان در حال حاضر به احتمال زیاد به ترس غرب مبنی بر تشکیل یک محور اقتدارگرایانه و شروع همکاری مشترک پکن و مسکو دامن می‌زند و در نتیجه احتمال مداخله مستقیم آمریکا و متحدانش را افزایش می‌دهد.

با این وجود، شی و رهبری ارتش آزادیبخش خلق رویدادهای اوکراین را از نزدیک زیر نظر دارند و به دنبال درس‌هایی هستند که ممکن است در صورت درگیری با تایوان به کار گرفته شوند.

مبارزات روسیه به هیچ‌وجه عزم چین برای تحت کنترل گرفتن تایوان را متزلزل نخواهد کرد. از دیدگاه پکن، جنگ روسیه در اوکراین صرفاً پیش‌نمایش واقع‌بینانه از هزینه‌هایی است که چین در صورت توسل به جنگ متحمل خواهد شد.

رهبران چین شکست های روسیه را بررسی خواهند کرد و برنامه‌های عملیاتی خود را برای جلوگیری از اشتباهات مشابه تطبیق خواهند داد.

بنابراین، به تایوان و آمریکا توصیه می‌شود که همین کار را انجام دهند و هر مرحله از جنگ در اوکراین را از دیدگاه یک مقام چینی بررسی کنند.

حمله روسیه به اوکراین اعتقاد رهبران چین را تأیید می‌کند که آن‌ها وارد دوران خطرناک‌تری می‌شوند و باید برای احتمال جنگ‌های بیشتر آماده شوند.

شی در تماس خود با جو بایدن پس از آغاز جنگ، خاطرنشان کرد که روند غالب صلح و توسعه با چالش‌های جدی مواجه است و جهان نه آرام است و نه باثبات.

چین همچنین تحریم های اعمال شده علیه روسیه را مطالعه خواهد کرد و اقداماتی را برای کاهش آسیب‌پذیری خود در برابر اقدامات مشابه انجام خواهد داد.

به طور بالقوه مهمترین درسی که چین از جنگ در اوکراین آموخته است این است که آمریکا مداخله نظامی مستقیم علیه یک حریف مجهز به سلاح هسته‌ای را در نظر نخواهد گرفت.

اشتباهات نظامی روسیه به ارتش خلق کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را بهبود بخشد و شانس خود را برای فتح تایوان افزایش دهد.

توانایی «ولودیمیر زلنسکی» در بسیج مردم اوکراین و افکار عمومی بین‌المللی به رهبران چین اهمیت حذف رهبری سیاسی و نظامی تایوان در اوایل درگیری و شکستن عزم مردم تایوان برای مقاومت را نشان داده است.

تایوان همچنین باید یک نیروی ذخیره آموزش‌دیده‌تر و آماده‌تر ایجاد کند، نیروهای دفاعی جدید سرزمینی ایجاد کند و به طور گسترده‌تر برای بسیج کل جامعه خود برنامه‌ریزی کند.

یک ضعف اساسی که تایوان باید برطرف کند، مشکل تامین مجدد جمعیت و ارتش خود در طول یک درگیری است.

این خطر وجود دارد که یکی از درس‌های چین از درگیری در اوکراین این باشد که آمریکا تمایلی به مداخله نظامی از جانب تایوان نداشته باشد.

اقداماتی که واشنگتن و تایپه باید برای تقویت بازدارندگی بردارند، باید با دقت انجام شود تا از ایجاد ناخواسته درگیری که آن‌ها به دنبال ممانعت از آن هستند، جلوگیری شود.

برای شروع، هر گونه هماهنگی بیشتر با تایوان باید بی سر و صدا انجام شود و از انظار عمومی دور نگه داشته شود.