loader image

جستجو

Ukraine's Lessons for the Future of War

هادسون:
درس‌های اوکراین برای آینده جنگ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «هادسون» در یادداشت خود به بررسی درس‌های اوکراین برای آینده جنگ پرداخت و نوشت: نبرد اوکراین شاهد صحنه جنگی بود که توسط بازیگران غیردولتی کنترل می‌شد و ظرفیت‌هایی را به‌طور سنتی در اختیار دولت قرار می‌داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «کن کاساپوغلو» یادداشتی با عنوان درس‌های اوکراین برای آینده جنگ در موسسه هادسون منتشر کرد که در آن آمده است: جنگ اوکراین این درس را یادآور است که جغرافیا یکی از مهم‌ترین متغیرهای جنگ است.

هر طرح جنگی که فرماندهان اوکراین یا روسیه ممکن است طراحی کنند، تابع دستورات فضا و زمین است.

از آنجایی که قوانین قدیمی جنگ، پویایی میدان نبرد را دیکته می‌کنند، فناوری‌های نوظهور جرقه‌ ایجاد یک تغییر اساسی در نحوه انجام آن نبردها است.

سنگرها هستند، اما پهپادها ‌آن‌ها را به صورت شبانه روزی زیر نظر دارند.

عبور از رودخانه‌ها هنوز یک کار دشوار است، اما سلاح‌های ضربتی دقیق می‌توانند با کوبیدن ساحل متخاصم یک رودخانه از کیلومترها دورتر، آن را قابل کنترل کند و در نهایت ادغام پهپادها و شبکه‌های فرماندهی-کنترل، عصر جدیدی از برتری اطلاعات را آغاز کرده است.

درس‌هایی که میتوان در این بین گرفت شامل موارد مختلفی می‌شود که به آنان میپردازیم، مهمترین این موارد گروه واگنر است.

نبرد اوکراین شاهد صحنه جنگی بود که توسط بازیگران غیردولتی کنترل می‌شد و ظرفیت‌هایی را به‌طور سنتی در اختیار دولت قرار می‌داد.

در میان این دسته از بازیگران غیردولتی، واگنر ‌به‌عنوان یک شرکت‌کننده نظامی-خصوصی با مشخصات ارتش روسیه، در سایه‌ها برجسته است.

موجودیت‌های واگنر مانند بیشتری می‌توانند در فضای شوروی سابق در تلاش برای سرمایه‌گذاری بر فرسایش ظرفیت‌های دولت روسیه ظهور کنند.

واگنر بیشتر شبیه نسخه روسی حزب‌الله است تا یک گروه مزدورکه به‌طور کلیشه‌ای درهم و برهم است.

شبکه مالی این گروه در زمان جنگ، از آفریقا گرفته تا سرزمین‌های شوروی سابق، آن را به یک نیروی قابل حساب تبدیل می‌کند.

اگرچه ممکن است واگنر پس از کودتای سقط‌شده‌اش، از زرادخانه‌های زیادی مانند تانک‌های اصلی نبرد، پدافند هوایی با برد کوتاه تا متوسط و هواپیماهای جنگی بی بهره باشد، اما نمی‌توان یوگنی پریگوژین را به‌عنوان یک محرک آینده در راهروهای روسیه رد کرد.

مورد بعدی تسلیحات هر دو جبهه است؛ دارایی‌های رباتیک هوایی و دریایی ارزان قیمت با سیستم‌های تولید تسلیحات تجاری در دسترس با کاربرد دوگانه، زمینه را برای پیشرفت در جنگ نامتقارن فراهم می‌کند.

این سیستم‌های تسلیحاتی احتمالاً مانند پشه‌ها در همه جا حاضر خواهند شد و از بین بردن ‌آن‌ها دشوار است و تهدیدی رو به رشد برای پارادایم دفاعی-صنعتی موجود در گوشه‌های مختلف جهان به شمار می‌روند.

مسئله دیگر شکل درگیری است؛ درگیری مسلحانه با شدت بالا در میدان نبرد ادامه دارد و به‌طور متناقضی در میدان نبرد همراه است؛

نبردهای شدیدی در جریان است، اما ارتش‌ها عمدتاً در جای خود باقی می‌مانند. در منطقه تهاجمی جنوبی، نیروهای مسلح اوکراین پیشرفت محدودی در امتداد محورهای چند رودخانه و شهر کوچک ثبت کرده‌اند.

«اوروژاین» و «روباتاین» کانون اقدامات تهاجمی اوکراین در امتداد این محورها هستند.

پیشرفت‌های اوکراین در کوزاچی لاهری، در امتداد ساحل اشغالی رودخانه دنیپرو در استان خرسون، پیشرفت جالبی را نشان می‌دهد که ارزش تماشا دارد.

ارتش اوکراین مشتاق است که پل مهمی را که از نظر تاکتیکی در آنجا ایجاد کرده است، نگه دارد.

در نهایت، اقدامات تهاجمی روسیه در اطراف خارکف تشدید شده است، اما منجر به تغییرات عمده سرزمینی نشده است.

رهبری نظامی روسیه احتمالاً این عملیات رزمی در شمال را تلاشی برای منحرف کردن اوکراین از تلاش اصلی خود در جنوب می‌داند.