loader image

جستجو

The lesson of Iran sanctions for Russia1

فاکس نیوز:
درس تحریم‌های ایران برای روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه «فاکس نیوز» در گزارشی با اشاره به اینکه دوستان روسیه به‌طور کلی طردشدگان جهان هستند خبر داد: ایران یک استاد کارشناسی ارشد در زمینه شکست تحریم‌ها است که در حال حاضر به آموزش فدراسیون روسیه کمک می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه فاکس نیوز در گزارشی به‌قلم «برت بایر و مونکه» خبر داد: این هفته، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و نهادهای مستقر او در سایر کشورها برای محدود کردن دسترسی مسکو به منابع مالی و منابعی که استفاده نظامی دارند، وضع کرد.

شرکت‌های مستقر در قرقیزستان، امارات و صربستان همگی به دلیل کمک به جنگ روسیه با مجازات‌هایی روبرو هستند.

«دانیل فرید» -سفیر سابق لهستان- گفت: «آن‌ها شبکه جایگزین خود را در اتحاد جهانی ایجاد می‌کنند.

به‌استثنای چین، دوستان روسیه به‌طور کلی طردشدگان جهان هستند و ایران قطعاً در این میان به روسیه کمک می‌کند و این یک اتحاد راحت برای آنان است.»

ایران با انتقال پهپاد به روسیه در جنگ او سهیم شده است. دو کشور همچنین تلاش می‌کنند فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهند و اخیراً سیستم‌های بانکی خود را به هم مرتبط کرده‌اند.

«بهنام بن طالب‌لو» -یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها- می‌گوید: «شما می‌بینید که روس‌ها شروع به اتخاذ برخی از تاکتیک‌های تکمیل‌شده توسط ایرانی‌ها کرده‌اند و همچنین به تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود با تهران ادامه می‌دهند.»

ایران یک استاد کارشناسی ارشد در زمینه شکست تحریم‌ها است که در حال حاضر به آموزش فدراسیون روسیه کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین منبع درآمد ایران از صادرات نفت است و از زمان اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران برای حفظ این درآمد به قاچاق غیرقانونی روی آورده است و باوجود فشارها، خروجی آن به در بالاترین حد خود مانده است.

طالب‌لو گفت: «در حالی که این تحریم‌ها همچنان ادامه دارند، مشکل اینجاست که به‌طور فعالانه اجرا نمی‌شوند. این عدم اجرای فعال تحریم‌ها، همراه با تمایل عمومی برای دیپلماسی و تنش‌زدایی با ایران، بازیگران متحمل ریسک را ترغیب می‌کند تا نفت بیشتری از ایران بخرند».

ایران با تغییر نام کشتی‌های خود در دریا، آن‌ها را پوشش می‌دهد و برای فرار از سیستم‌های ردیابی بین‌المللی، کدهای شناسایی خود را نیز تغییر می‌دهد.

این کشور همچنین انتقالات کشتی به کشتی را برای تحویل مخفیانه نفت خود به نفتکش‌های متعلق به سایر کشورها از جمله چین و سوریه انجام داده است.

طالب‌لو گفت: «ایران قبلاً یک شبکه حمل و نقل غیرقانونی و متنوع داشت. ایران همچنین یک شبکه بزرگ پول‌شویی غیرقانونی برای کمک به بازگرداندن بخشی از این درآمد در اختیار داشته است و در واقع ایران یک دشمن سازگار با تحریم‌ها است.»

سیستم بانکداری سایه ایران به نهادهای تحریم‌شده ایرانی برای پنهان کردن تجارت با مشتریان خارجی خود پوشش می‌دهد و اخیراً تحریم‌هایی نیز علیه این شبکه مالی اعلام ‌شده است.

مایک لاولر، نماینده حزب دموکرات، گفت: «ایران همچنان به تحریم‌های آمریکا و متحدانش ایراد می‌گیرد و از طریق تهدید و تضعیف اسرائیل برای لغو آن‌ها اقدام می‌کند.»

ما باید در کنار شرکای خود بسیار متحد باشیم تا جلوی اقدامات ایران را بگیریم، حال می‌خواهد انتقال نفت باشد و یا تغییر و فرار از هرگونه تحریم دیگری باشد.»

آمریکا برای اولین بار واردات نفت ایران را در سال 1979، در پاسخ به بحران گروگان‌گیری نفت توسط ایران تحریم کرد. از آن زمان، ایران همیشه سعی و تلاش برای دور زدن این تحریم‌ها کرده است.

«جارد موسکوویتز» -نماینده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها- گفت: «شما هر زمان که یک قانون وضع می‌کنید، مردم سعی می‌کنند بفهمند که سوراخ‌های آن کجاست و چگونه باید در برابر آن مقاومت کنند. من فکر می‌کنم تحریم روسیه و تحریم‌های علیه ایران هر دو به یک اندازه مهم هستند.»

واکنش ایران به تحریم‌ها تهاجمی بوده است. به گفته نیروی دریایی آمریکا، این کشور در سال‌های اخیر نزدیک به 20 کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را مورد حمله یا توقیف قرار داده است.

طالب‌لو گفت: «ایران مدت‌هاست که نفت را به‌عنوان یک سلاح می‌بیند و بیش از دو دهه است که تهدید می‌کند در صورت قدرت بر صادرات نفت، هیچ کشور دیگری در منطقه نمی‌تواند نفت را به‌صورت صلح‌آمیز صادر کند.»

به‌‌رغم تلاش‌های نظام ایران برای تأثیرگذاری بر بازار نفت، تحریم‌ها همچنان تأثیر دارند.

تورم ایران حدود 40 درصد است. همچنین برای تجارت غیرنفتی 6.5 میلیارد دلار کسری تجاری دارد. پول این کشور نیز بسیار بی‌ارزش شده است.

مسکوویتز همچنین گفت: «اگر تحریم‌ها اثرگذار نبودند قطعاً این دو کشور به هم نزدیک نمی‌شدند، ما باید همچنان به فشار تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهیم و اجازه دهیم مسیر خود را طی کند زیرا در نهایت می‌تواند آن را از پا دراورد.»

اقتصاد روسیه مشکلات خاص خود را داشته است. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تولید ناخالص داخلی آن در سال 2022، به میزان 2.1 درصد کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد روسیه در سال جاری، 2.5 درصد دیگر دچار رکود می‌شود.

لاولر می‌گوید: «این تحریم‌ها عمدتاً برای اعمال فشار اقتصادی و اعمال تغییرات رفتاری است. در مورد روسیه، آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که یک ضربه یکپارچه به‌خاطر تهاجم به اوکراین حاصل شود.»

کارشناسان معتقدند در حالی که ایران و روسیه راه‌هایی برای دوری از تحریم‌ها پیدا کرده‌اند، فشار بر اقتصاد آن‌ها همچنان ادامه دارد و خواهد داشت. درصورتی که تحریم‌ها سختگیرانه ادامه پیدا کنند، استرس اقتصادی نیز ادامه خواهد داشت و فرار از تحریم‌ها به این معنا نیست که تحریم‌ها کارساز نخواهند بود.