loader image

جستجو

NATO's doors must remain closed to Ukraine forever

ویک:
درهای ناتو باید برای همیشه به روی اوکراین بسته بماند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « ویک» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه اگر ناتو یک «ائتلاف دفاعی» بود، الحاق اوکراین امنیت روسیه را درگیر می‌کرد،تاکید کرد: اگر پوتین تمام نیروهای نظامی ‌خود را خارج کند، درهای ناتو باید برای همیشه به روی اوکراین بسته بماند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه ویک در مطلب تازه خود به‌قلم «اندرو دی» نوشت: جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین بحث داغی را در مورد ناتو برانگیخته است که هفته گذشته به سنا کشیده شد.

برخی استدلال می‌کنند که گسترش ناتو به سمت شرق با تهدید امنیت روسیه باعث تسریع درگیری شد.

برخی دیگر پاسخ می‌دهند که از آنجایی که این ائتلاف کاملاً تدافعی است، تنها «تهدید» این اتحاد برای آرمان‌های انحرافی ولادیمیر پوتین بود.

استدلال اخیر ناقص است. خواه ناتو روسیه را تهدید کند یا نه، پوتین معتقد بود که اینطور بوده است و این باور تصمیم او را برای حمله به اوکراین اعلام کرد.

علاوه بر این، نگرانی‌های پوتین قابل پیش‌بینی بود و اگر واشنگتن آن‌ها را جدی می‌گرفت، ممکن بود از جنگ جلوگیری شود.

در آستانه تهاجم، کاخ سفید از گفتگو درباره گسترش ناتو با مسکو خودداری کرد.

سال‌ها قبل، در سال 1999، دالدر گزارشی در مورد «تحول ناتو از یک اتحاد دفاع جمعی به سازمانی که عمدتاً با مدیریت بحران‌ها سروکار دارد» تألیف کرد.

دالدر مشاهده کرد که ناتو از نیروی نظامی ‌در بوسنی و کوزوو استفاده کرده است، حتی اگر تعهد دفاع دسته‌جمعی ماده 5 به طور مستقیم در خطر نبود. چند هفته بعد، ناتو برای مجازات نقض حقوق‌بشر، بمباران صربستان را آغاز کرد.

در سال 2011، ناتو دوباره از نیروی نظامی ‌خارج از محدوده ماده 5، این بار علیه لیبی استفاده کرد. منطقه پرواز ممنوع ناتو از حمایت سازمان ملل برخوردار بود، اما به عملیات تغییر نظام تبدیل شد.

ساعاتی پس از کشته شدن «معمر قذافی» -رهبر لیبی- «بایدن» -معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا- اعلام کرد: «مردم لیبی از شر یک دیکتاتور خلاص شده‌اند».

حتی اگر ناتو یک «ائتلاف دفاعی» بود، الحاق اوکراین امنیت روسیه را درگیر می‌کرد.

آمریکا که نتوانست اوکراین را به عضوی از ناتو تبدیل کند، با ارائه میلیاردها کمک نظامی، انجام تمرین‌های نظامی ‌مشترک، اجرای برنامه‌های آموزشی شبهه‌نظامی‌ مخفی، مبادله اطلاعات و حتی شرکت در عملیات سایبری علیه دولت روسیه، آن را به یک پایگاه ناتو تبدیل کرد.

یک راهبرد دیپلماتیک منطقی‌تر این بود که تبلیغ شود که ناتو اوکراین را وارد نقشه نقشه نمی‌کند مگر اینکه روسیه به آن حمله کند.

حالت بی‌طرفی رسمی ‌به مراتب بهتر از میدان جنگ قدرت‌های بزرگ است. اگر روسیه تمام نیروهای نظامی ‌خود را خارج کند و مداخله با همسایه کوچک‌تر خود را متوقف کند، درهای ناتو باید به روی اوکراین بسته بماند.