loader image

جستجو

North Korea's involvement in the Ukraine war

هیل:
درگیر شدن کره شمالی در جنگ اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «هیل» در یادداشت تازه خود با اشاره به درگیر شدن کره شمالی در جنگ اوکراین، نوشت: اداره اطلاعات اصلی اوکراین سال گذشته گزارش داد که گروه کوچکی از نظامیان کره شمالی از جمله واحدهای مهندسی وارد استان دونتسک شده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه هیل در یادداشت تازه خود به‌قلم «روتکو» «سوییت» نوشت: 5در اواسط ماه سپتامبر، اوکراین به انبارهای مهمات در اعماق داخل روسیه حمله کرد.

پهپادهای دوربرد ساخت اوکراین به شهرهای توروپتس و تیخورتسک حمله کردند.

ستاد کل ارتش اوکراین ارزیابی کرد که تیخورتسک سومین انبار بزرگ مهمات کرملین است.

قابل‌ذکر است که موشک‌های بالستیک کوتاه برد کی‌ان-23 کره شمالی نیز در این مرکز نگهداری می‌شد.

اوکراین همچنین ادعا کرد که یک قطار قبل از حمله بیش از 2 هزار تن مهمات از جمله گلوله‌های توپخانه کره شمالی تحویل داده است.

روسیه از این موشک‌ها و مهمات برای بمباران روستاها، شهرک‌ها، شهرها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده می‌کند.

پیونگ‌یانگ به کارزار تروریستی مسکو کمک می‌کند که روزانه غیرنظامیان اوکراینی را هدف قرار می‌دهد، می‌کشد و معلول می‌کند.

طبق گزارش تایمز، کره شمالی اکنون «نیمی از گلوله‌های [توپخانه] مورداستفاده روسیه را تأمین می‌کند».

مقام‌های اطلاعاتی غربی تخمین می‌زنند که این تقریباً «سه میلیون دور در سال» است. این امر نباید برای کسی تعجب‌آور باشد.

پیونگ‌یانگ در ماه آگوست سال 2023، زمانی که «سرگئی شویگو» -وزیر دفاع وقت روسیه- به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا کره شمالی را برای فروش مهمات توپخانه‌ای به مسکو متقاعد کند، یکی از اعضای اصلی زرادخانه شر روسیه شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، یک ماه بعد در دیدار با کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی در ولادی‌وستوک، روسیه این توافق را امضا کرد.

در مقابل، به کیم فناوری نظامی پیشنهاد شد که ماهواره نظامی کره شمالی و قابلیت‌های زیردریایی هسته‌ای، همراه با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ را ارتقا دهد.

در آن زمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هشدار داد که «مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و [کره شمالی] فعالانه در حال پیشرفت است».

ظاهراً کیم همچنین سربازان کره شمالی را ‌به‌عنوان‌‌ بخشی از قرارداد خود با پوتین به اوکراین فرستاد.

پنجشنبه گذشته، 6 افسر کره شمالی در حمله موشکی اوکراینی در نزدیکی دونتسک کشته و سه نظامی زخمی شدند.

بر اساس پست‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه، نیروهای روسی قبل از حمله موشکی به کره شمالی «آموزش‌های تهاجمی و دفاعی پیاده‌نظام» را نشان می‌دادند.

اداره اطلاعات اصلی اوکراین سال گذشته گزارش داد که گروه کوچکی از نظامیان کره شمالی از جمله واحدهای مهندسی وارد استان دونتسک شده‌اند.

این امر ممکن است یک حزب پیشرو برای یک گروه بزرگ‌تر باشد.

تی‌وی چوسان، شبکه تلویزیونی کره جنوبی، به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی، در روز 21 ژوئن گزارش داد که کره جنوبی انتظار دارد کره شمالی یک نیروی مهندسی در مقیاس بزرگ را در اوایل ماه جولای سال 2024 در منطقه دونتسک مستقر کند.

خبر اصلی در آن زمان این بود که این نیرو به بازسازی زیرساخت‌ها در شهر دونتسک کمک خواهد کرد.

این یک تشدید قابل‌توجه در جنگ اوکراین است ‌به‌طور‌‌ی که یک کشور ثالث با «نیروهای آماده به خدمت» ‌به‌طور‌‌ مستقیم یا غیرمستقیم از عملیات رزمی پشتیبانی می‌کند.

در حالی که جنگ وارد سی و دومین ماه خود می‌شود، ارتش روسیه حداقل 664 هزار و 120 تلفات را متحمل شده است.

در ذهن پوتین، پیاده‌نظام و توپخانه پیروز می‌شوند. پوتین برای حفظ تاکتیک‌های کرملین در جنگ، مجبور می‌شود به خدمت اجباری، مزدوران، مستعمرات مجازات، جنگجویان خارجی و «زرادخانه‌های شر» خود روی آورد تا اشتهای سیری‌ناپذیر خود را برای مهمات توپخانه حفظ کند.

تلویزیون دولتی روسیه در سال 2022 ادعا کرد که کیم پیشنهاد داده است 100 هزار نیروی «داوطلب» در اوکراین فراهم کند.

«ایگور کوروتچنکو» کارشناس دفاعی روسیه، سپس این پیام را در کانال یک روسیه تقویت کرد و توضیح داد که کره شمالی «تجربه زیادی در جنگ ضدِ آتشبار» دارد.

در گزارش جداگانه‌ای در ماه آگوست سال 2022، پیونگ‌یانگ ظاهراً قصد داشت بیش از هزار کارگر را در صورت «پیروزی روسیه در جنگ» برای کمک به بازسازی اوکراین پس از جنگ به دونباس بفرستد.

در سپتامبر 2022، مارات خوسنولین، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که شرکت‌های ساختمانی کره شمالی قبلاً پیشنهاد کمک به بازسازی مناطق جنگ‌زده در دونباس را داده‌اند و از کارگران کره شمالی استقبال خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفیر کره شمالی در مسکو با نمایندگانی از منطقه دونباس دیدار کرده و نسبت به همکاری در «زمینه مهاجرت کاری» ابراز خوش‌بینی کرده است.

در ماه فوریه سال 2023 روزنامه «دیلی ان‌کی» مستقر در کره جنوبی به نقل از یک منبع در روسیه گزارش داد که دولت کره شمالی قصد دارد تا 500 سرباز یا پرسنل پلیس را به استان‌های دونتسک و لوهانسک بفرستد تا «در تلاش‌های بازسازی شرکت کنند».

سپس، در ماه ژوئن سال جاری، روسیه و کره شمالی یک معاهده مشارکت استراتژیک امضا کردند که «کمک متقابل در صورت تجاوز به یکی از شرکت‌کنندگان» را ارائه می‌کرد.

واضح است که این کمک‌ها علیه اوکراین خواهد بود که دفاع مستمر آن توسط ناتو پشتیبانی می‌شود.

قبل از امضای این معاهده، کره شمالی موشک‌های بالستیک و مهمات توپخانه‌ای را در اختیار روسیه قرار داده بود.

وزارت خارجه آمریکا تخمین زد که پیونگ‌یانگ از ماه سپتامبر سال 2023 بیش از 11 هزار کانتینر مهمات به روسیه ارسال کرده است.

چیزی که در آن زمان ‌به‌طور‌‌ قطع مشخص نبود این بود که آیا کیم سربازان، مشاوران و ناظرانی را برای حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه مستقر کرده است یا خیر.