loader image

جستجو

Putin accused Washington of interfering in Moscow's internal affairs

هاآرتص:
در اسرائیل ارزیابی تحقق برجام دشوار است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در گزارش خود با اشاره به اینکه در اسرائیل ارزیابی تحقق برجام دشوار است، نوشت: به دنبال تحولات در آخرین روز در اورشلیم، اسرائیلی‌ها چهره خود را در هم کشیدند و ترجیح دادند در مورد پیامدهای تماس ایران و آمریکا اعلام عمومی ‌نکنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این ارزیابی که ایران در حال تغییر رویکرد خود است و احتمال امضای مجدد توافق هسته‌ای با غرب را به‌طور جدی بررسی می‌کند، رو به افزایش است.

در کنار این ارزیابی، نخبگان سیاسی بر سر این سؤال که آیا این پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات است، یا فقط پیشرفت متوسطی است که نشان‌دهنده امکان‌پذیری توافق در آینده نزدیک نیست، اختلاف نظر دارند.

طبق برآورد مقامات ارشد اسرائیلی، پاسخی که ایران دیروز به پیش‌نویس نهایی توافق‌نامه ارسال‌شده از سوی اتحادیه اروپا ارسال کرد، نشان از قصد تهران برای تلاش جهت تکمیل مذاکرات با قدرت‌ها دارد.

این واقعیت که اروپا و آمریکا آماده ادامه مذاکرات هستند و پیش‌نویس اخیر را متنی نهایی و غیرقابل فسخ اعلام نکردند، نشان می‌دهد که آن‌ها قصد ندارند ایرانی‌ها را خیلی سریع از دور خارج کنند.

این واقعیت که تمایل آمریکا و اروپا برای تجدید مذاکرات وجود دارد، احتمال دستیابی به توافق در نهایت را افزایش می‌دهد، حتی اگر در حال حاضر، احتمال به نتیجه رسیدن آن زیاد نباشد.»

به دنبال تحولات در آخرین روز در اورشلیم، اسرائیلی‌ها چهره خود را در هم کشیدند و ترجیح دادند در مورد پیامدهای تماس ایران و آمریکا اعلام عمومی ‌نکنند.

«بنی گانتز» پس از پاسخ روز گذشته ایران، با «لوید آستین» درباره ضرورت انجام اقداماتی برای جلوگیری از پیشروی ایران در روند دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

یکی از نگرانی‌های اصلی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این ارزیابی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی یکی از خواسته‌های کلیدی ایران یعنی بستن پرونده‌های باز تحقیقات علیه این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌است.