loader image

جستجو

Who will stand by America if China attacks Taiwan

بلومبرگ:
در صورت حمله چین به تایوان چه کسی کنار آمریکا می‌ایستد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارش تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که در صورت حلمه چین به تایوان چه کسی کنار آمریکا می‌ایستد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در گزارش تازه خود به‌قلم «توبین هارشاو» نوشت: بر کسی پوشیده نیست که آمریکا برترین ارتش جهان را در اختیار دارد. اما یک سلاح مخفی نیز دارد.

دوستان. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سخت در برابر تهاجم روسیه به اوکراین ایستاده است و دو عضو جدید را اضافه می‌کند.

یک مشارکت امنیتی با استرالیا، هند و ژاپن، دوباره تقویت شده است و سال گذشته، واشنگتن یک اتحاد جدید با استرالیا و بریتانیا به نام آکوس را تشکیل داد.

در حالی که این روابط به واسطه جنگ ولادیمیر پوتین تقویت شده‌اند، نمی‌دانیم در صورت مواجهه با بحران و حریف بسیار جدی‌تر، حمله چین به تایوان، چگونه می‌توانند ادامه پیدا کنند.

بلومبرگ ستون‌نویس ما «هال برندز» را برای ماموریتی به چهار کشور فرستاد که می‌تواند در دفع هرگونه تجاوزی از سوی پکن حیاتی باشد. این متن به مصاحبه‌ی من با برندز می‌پردازد.

هال برندز: اگر درگیری بر سر تایوان آغاز شود، یکی از عوامل تعیین‌‌کننده این است که آیا آمریکا می‌تواند یک ائتلاف بزرگ نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی برای عقب راندن چین تشکیل دهد یا خیر.

وقتی به جغرافیا و ژئوپلیتیک اقیانوس هند و اقیانوس آرام نگاه می‌کنید، ژاپن، استرالیا، هند و بریتانیا در نوع خود بسیار مهم هستند.

توبین هارشاو: آیا چیزی بود که در طول سفر مورد توجه شما قرار گرفت، شاید صحبتی که شما را شگفت زده کرد؟

هال برندز: در کانبرا و توکیو، من تعجب کردم که سیاستگذاران استرالیایی و ژاپنی چقدر با آمریکا هماهنگ هستند.

بله، بحث‌هایی در مورد اینکه چه زمانی ممکن است حمله به تایوان اتفاق بیفتد و روش‌های ایده آل واکنش به آن وجود دارد. اما یک همسویی کلی در این موضوع وجود دارد و همه قبول دارند که یک بحران در راه است.

توبین هارشاو: من شنیده‌ام که سفر شما به ژاپن ترسناک‌ترین سفر محسوب می‌شد.

هال برندز: مقامات ژاپنی نگران‌ترین گروه از مردمی بودند که در این سفر با ‌آن‌ها صحبت کردم.

در توکیو به وضوح این احساس وجود دارد که خطر یک حرکت بسیار تهاجمی چین در غرب اقیانوس آرام در حال افزایش است و ژاپن ‌به‌شدت در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. جزایر جنوب غربی ژاپن به تایوان نزدیک است.

ژاپن باید خیلی سریع در مورد بهبود قابلیت‌های نظامی خود جدی شود. که این موضوع هزینه‌های دفاعی را طی پنج سال آینده کم و بیش دو برابر خواهد کرد.

این کشور در حال سرمایه‌گذاری بر روی تسلیحات حمله دقیق و دوربرد مانند موشک‌های کروز آمریکایی تاماهاوک است که می‌تواند علیه کره شمالی یا چین بسیار مفید باشد.

توبین هارشاو: من فکر می‌کنم استرالیا به طور کلی از نظر امنیت جهانی در رادار آمریکایی‌ها نیست. اما آکوس چیزی فراتر از فروش برخی زیردریایی‌هاست، درست است؟

هال برندز: استرالیا از برخی جهات قابل اعتمادترین متحد نظامی آمریکاست. از سال 1917 در تمام جنگ‌های مهم ما، از جمله ویتنام، به همراه آمریکا جنگیده است.

اگر شما این سوال را برای عموم استرالیا مطرح کنید، اگر چین به تایوان حمله کند، آیا طرفدار اعزام نیروهای استرالیایی برای جنگ در کنار نیروهای آمریکایی هستید؟ تعداد زیادی از استرالیایی‌ها می‌گویند بله.