loader image

جستجو

Achievements of Bin Salman's trip to Jordan

میدل ایست‌آی:
دستاوردهای سفر بن سلمان به اردن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست‌آی» در گزارشی با اشاره به دستاوردهای سفر بن‌سلمان به اردن،  نوشت:  سفر به اردن قرار است تعدادی از مسائلی را که باعث تنش بین این دو پادشاهی عربی شده است، حل کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست‌آی  گزارشی به‌قلم «محمد عرسان» منتشر کرد که در آن آمده است: «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- سفر منطقه‌ای به سه کشور را اواخر روز دوشنبه آغاز کرد که شامل مصر، اردن و ترکیه می‌شود

هدف از این سفر هماهنگی تلاش‌ها برای ایستادگی در برابر ایران و بحث در مورد مسائل سیاسی است.

در حالی که روابط عربستان با دیگر همسایگان منطقه‌ای‌اش خالی از عیب نیست، سفر به اردن قرار است تعدادی از مسائلی را که باعث تنش بین این دو پادشاهی عربی شده است، حل کند.

همزمان، دولت اردن مایل است روابط اقتصادی بین دو کشور را تقویت کند، زیرا تورم باعث ایجاد هرج و مرج در این پادشاهی می‌شود.

عربستان قبلاً متعهد شده بود که طی پنج سال از اردن به میزان 250 میلیون دلار حمایت کند.

اردن امیدوار است سعودی‌ها را متقاعد کند که کمک‌های مالی بیشتری برای کمک به تلاش‌های پیشنهادی «مدرن‌سازی» که اقتصاد این کشور را هدف قرار می‌دهند، ارائه کنند.

«حسن براری» -مفسر سیاسی- به میدل ایست آی گفت که سفر ولیعهد سعودی به اردن نیز با هدف «هماهنگی» پیش از سفر بایدن که قرار است در اواسط ماه جولای برگزار شود، انجام شده است.

بایدن می‌خواهد یک ائتلاف سنی علیه ایران راه‌اندازی کند و در عین حال اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در این ائتلاف ادغام کند تا اشغالگران اسرائیلی را به جای اینکه عنصری مشکل‌ساز باشند، به عنصری در ثبات منطقه تبدیل کند.

اگرچه اردن از سال 1994 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به رسمیت شناخته است، نقش این پادشاهی در دفاع از حقوق فلسطینیان و حفاظت از اماکن مقدس اورشلیم ممکن است به شدت تضعیف شود.

این امر اردن را که قهرمان راه حل دو کشوری است تضعیف می‌کند. این هدیه‌ای به اشغالگران اسرائیلی خواهد بود و آن‌ها را تشویق می‌کند تا بیشتر به سرزمین‌های فلسطینی دست‌درازی کنند.

«خالد شنیکات» -رئیس انجمن علوم سیاسی اردن- انتظار دارد که هرگونه سرمایه‌گذاری جدید عربستان به احتمال زیاد در زمینه انرژی و ساخت یک سیستم راه‌آهن مدرن از عقبه تا شهر جدید عربستان «نئوم» باشد.

اردن حائلی برای سعودی‌ها از سوریه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و به همین دلیل برای سعودی‌ها بسیار مهم است که امنیت در اردن حفظ شود.

در خلیج‌فارس، این امید وجود دارد که سفر بایدن منجر به سیاست محکم‌تر آمریکا در قبال ایران و هماهنگی نزدیک‌تر بین واشنگتن و پایتخت‌های منطقه در پرونده ایران شود.