loader image

جستجو

Saudi Arabia Biden government

دسیپچ: آیا عربستان می­تواند به نجات دولت ناپایدار بایدن کمک کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «دیسپچ» در یادداشت تازه خود درباره  این سوال آیا عربستان می‌تواند به نجات دولت ناپایدار بایدن کمک کند، نوشت: بایدن نباید با بن سلمان مانند یک قاتل رفتار کند و او می‌تواند بیشتر شبیه رهبر یک شریک استراتژیک کلیدی باشد که احتمالاً یکی از مهم­ترین کشورهای جهان را در نیم قرن آینده اداره می­کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه دیسپچ در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان هانا» و «اریک ادلمن» و «جاناتان روهه» نوشت: علیرغم هدف جو بایدن مبنی بر کاهش تمرکز آمریکا بر غرب آسیا و جنگ با تروریسم، حجم عظیمی از سیاست خارجی دولت وی طی سال اول صرف مشکلات منطقه شده است که شامل محدود کردن برنامه هسته­ای ایران و پایان دادن به جنگ داخلی یمن و ترک افغانستان می­شود. گسترش توافق آبراهام، انبوهی از توافق‌های صلحی که ترامپ در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چهار کشور عربی منعقد کرد، در لیست اولویت­های بایدن قرار ندارد.

این پیمان به مناقشه بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اکثریت کشورهای عربی پایان داده است، یک ساختار امنیتی جدید به رهبری آمریکا در غرب آسیا ایجاد کرده که مهمترین شرکای واشنگتن را برای اولین بار گرد هم می­آورد و دیگر دوستان را وادار نموده است تا مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند؛ درنتیجه آمریکا بر چین و روسیه متمرکز شود.

روابط بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و امارات، بحرین و مراکش در زمینه تجارت، سرمایه­گذاری، گردشگری و حتی همکاری­های دفاعی به اوج خود رسیده است.

محمد بن سلمان به بازدیدکنندگان خارجی گفته است که توسعه کامل روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نه تنها بر رفاه و امنیت کشورش، بلکه بر کل منطقه تأثیر چشمگیری خواهد داشت. در سال 2020، عربستانی­ها با تشویق بحرین به برقراری صلح و اعطای فوری حقوق پرواز برای تسهیل سفر بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و شرکای جدید خود در خلیج فارس، نقشی اساسی در تحقق توافق آبراهام ایفا کردند.

بایدن گفت که عربستان را طرد می­کند و محمد بن سلمان مجبور می­شود بهای نقش خود در قتل جمال خاشقجی را بپردازد. او فروش تسلیحات به ریاض را نیز متوقف کرد.

محمد بن سلمان در رابطه با عادی­‌سازی روابط با آمریکا، منتظر واکنش بایدن نسبت به این رابطه است.

نکته اصلی این است که بایدن نباید با بن سلمان مانند یک قاتل رفتار کند و بیشتر شبیه رهبر یک شریک استراتژیک کلیدی باشد که احتمالاً یکی از مهم­ترین کشورهای جهان را در نیم قرن آینده اداره می­کند.

توافق آبراهام تأثیر بزرگی داشته است و وارد کردن عربستان به این روند، یک پیروزی دیپلماتیک در مقیاسی کاملاً متفاوت خواهد بود، نقطه عطفی در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که اساساً ژئوپلیتیک غرب آسیا را تا ابد تغییر خواهد داد. در واقع، عادی­سازی و ادغام عربستان در منطقه منجر به هدایت بن سلمان در جهت درست می­شود.