loader image

جستجو

Enmity with each other's enemies

کارنگی:
دشمنی با دشمنان یکدیگر

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کارنگی» در مقاله تازه خود با اشاره به اینکه تحریم دلیل اصلی روابط بین ایران و روسیه است،‌ نوشت: با توجه به شرایط کنونی، مسکو بیش از گذشته مایل به بررسی منافع ایران در منطقه خواهد بود.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کارنگی در مقاله تازه خود نوشت:‌همکاری‌های روسیه و ایران در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته در حال توسعه بوده است، به‌طوری که برای مثال، تا پایان سال 2021 گردش مالی تجارت بین دو کشور به رکورد 4 میلیارد دلار رسیده است

دلیل اصلی این امر این است که هر دو کشور با تحریم مواجه هستند.

روسیه نیز با تلاش‌های کشورهای غربی و شرکت‌های تجاری به‌منظور منزوی کردن آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

فرصت‌های مسکو برای همکاری اقتصادی در حال کاهش است و روسیه روابط با ایران را یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها می‌داند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از مقامات بلندپایه روسیه از جمله شخص پوتین، «الکساندر نواک» -معاون نخست‌وزیر- و «سرگئی لاوروف» -وزیر امور خارجه- از تهران بازدید کرده‌اند.

علاوه بر این، صدها کارآفرین روسی که قبلاً هرگز به تجارت با ایران فکر نمی‌کردند، به تهران رفته‌اند.

افزایش همکاری‌های دوجانبه منجر به ابتکارات ‌قابل‌توجهی از جمله صادرات خودرو ایران به روسیه، تأمین قطعات یدکی هواپیماهای روسیه و امضای تفاهم نامه بین گازپروم و شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه‌گذاری حدود 40 میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز ایران شده است.

جنگ در اوکراین به تبلیغ بزرگی برای تسلیحات ایرانی تبدیل شده است. این سال‌ها صحبت‌های زیادی از ایرانیان علاقه‌مند به خرید جت یا سامانه‌های موشکی دفاعی روسی شنیدیم.

اکنون این روسیه است که در حال خرید تسلیحات ایرانی است. مسیر کنونی درگیری در اوکراین، به خودی خود، ضربه‌ای جدی به شهرت روسیه ‌به‌عنوان یک قدرت نظامی پیشرو زده است.
به همین دلیل است که وابستگی به پهپادهای ایرانی به اندازه مسائل دیگر مانند عقب‌نشینی روسیه از خرسون اهمیت ندارد.

قبل از جنگ در اوکراین، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یکی از شرکای اصلی روسیه در غرب ‌آسیا بود.

نزدیکی مسکو و تهران تهدید بزرگی برای همکاری روسیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایجاد می‌کند. برخلاف ایران، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم کرده است.

روسیه تلاش خواهد کرد تا با هر دو کشور رابطه داشته باشد، اما اکنون انجام چنین کاری بسیار دشوارتر است.

با توجه به شرایط کنونی، مسکو بیش از گذشته مایل به بررسی منافع ایران در منطقه خواهد بود.

توافق هسته‌ای به دلیل اختلافات بین ایران و آمریکا به بن‌بست رسیده است. اعتراضات کنونی در ایران و سرکوب آن، ابعاد ایدئولوژیک به دستور کار احیای توافق هسته‌ای افزوده و اتخاذ رویکرد سیاسی واقع‌بینانه کشورهای غربی را با مسائل ایران غیرممکن کرده است.

پهپادهای ایرانی در اوکراین تنها وجهه ایران را ‌به‌عنوان کشوری که امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، تقویت کرده است. روسیه دلیل عدم موفقیت توافق هسته‌ای نیست.

اما در شرایط کنونی، مسکو نیز کاری برای احیای آن انجام نخواهد داد. به نفع روسیه نیست که تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند و اجازه دهد نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی سرازیر شود.

بنابراین، تقریباً غیرممکن است تصور کنیم که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی شاهد احیای توافق هسته‌ای باشیم.

روابط روسیه با کشورهای عربی خلیج‌فارس به‌طور مستقیم تحت تأثیر نزدیک شدن با ایران قرار نمی‌گیرد. این را منافع عمل‌گرایانه این کشورها در رابطه با مسکو و توانایی کشورهای غربی، در درجه اول آمریکا، برای تأثیرگذاری بر سیاست‌‌های آن‌ها تعیین می‌کند