loader image

جستجو

Invitation to the President of Azerbaijan to attend the BRICS Summit

کاسپین نیوز:
دعوت از رئیس‌جمهور آذربایجان برای حضور در اجلاس بریکس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « کاسپین نیوز» در گزارشی از دعوت از رییس جمهور آذربایجان برای حضور در اجلاس بریکس خبر داد و اعلام کرد: رویداد اصلی اعضای بریکس در سال جاری، اجلاس کازان است که از تاریخ 22 تا 24 اکتبر خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کاسپین نیوز در گزارشی به‌قلم «یاور کاظیم بیلی» اعلام کرد:به گفته «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان به اجلاس سران بریکس در کازان روسیه در اکتبر امسال دعوت شده است.

ریابکوف خاطرنشان کرد که این دعوت نشان‌دهنده حمایت مسکو از درخواست رسمی باکو برای پیوستن به بریکس است.

ریابکوف گفت: «ما آذربایجان را یک کاندیدای قوی می‌دانیم که پس از پیوستن به بریکس، مطمئناً به پویایی بیشتر و مجموعه‌ای منحصر به فرد از تجربیات تبدیل خواهد شد، به‌ویژه با ظرفیت آن برای مشارکت در برنامه‌های متعدد و به‌طور همزمان سازنده این اتفاق بهتر خواهد افتاد.»

وی افزود که کشورهای عضو بریکس در حال حاضر در حال تعیین معیارهایی برای کشورهای شریک هستند و انتظار می‌رود فهرست نهایی بر اساس دستورالعمل‌های نشست سال گذشته ژوهانسبورگ تا زمان برگزاری اجلاس در کازان ارائه شود.

روابط روسیه با آذربایجان عالی است. ریابکوف معتقد است که پیشرفت به سمت روابط نزدیک‌تر ادامه خواهد داشت.

در تاریخ 20 آگوست، جمهوری آذربایجان رسماً درخواست پیوستن به بریکس را داد که در پی اعلام این قصد در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان در اوایل ماه جولای بود. در این اجلاس، جمهوری آذربایجان و چین بیانیه مشترکی در مورد مشارکت راهبردی امضا کردند که شامل مفادی بود که تمایل آذربایجان برای پیوستن به بریکس را برجسته می‌کرد.

چین قصد آذربایجان را تأیید کرده و متعهد به حمایت از ورود این کشور به این گروه است

.

بریکس، یک سازمان بین دولتی است که در سال 2009 برای تقویت روابط نزدیک بین برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و بعداً به آفریقای جنوبی نیز گسترش یافت.

رویداد اصلی اعضای بریکس در سال جاری، اجلاس کازان است که از تاریخ 22 تا 24 اکتبر خواهد بود.

علاوه بر این، مسکو میزبان ششمین مجمع بین‌المللی کشورهای بریکس در روزهای 27 تا 28 آگوست خواهد بود.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول در سال 2024، کشورهای عضو بریکس حدود 45 درصد از جمعیت جهان، 28.7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و حدود 20 درصد از تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. دارایی‌های مالی کشورهای بریکس بیش از 25 تریلیون دلار است.