loader image

جستجو

What does BRICS's invitation to West Asian countries mean

الجزیره:
دعوت بریکس از کشورهای غرب‌آسیا به چه معناست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «الجزیره» در گزارش خود ضمن اشاره به ظهور قدرت‌های چند قطبی، به بررسی این سوال پرداخت که دعوت بریکس از کشورهای غرب آسیا به چه معناست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری الجزیره در گزارش خود به‌قلم «اوربا جمال» نوشت: در عصر ظهور قدرت‌های چندقطبی، حرکت گروه بریکس برای گسترش عضویت خود چندان شگفت‌انگیز نیست؛

با توجه به اینکه منطقه غرب‌آسیا و شمال آفریقا (MENA) از یک نظم جهانی در حال تغییر مستثنی نیست.

بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و به‌عنوان وزنه تعادل گروه هفت (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) تلقی می‌شود.

چهار دعوت‌نامه از شش دعوت‌نامه بریکس که روز پنجشنبه در جریان اجلاس سران این گروه در آفریقای جنوبی ارائه شد، به کشورهای عربستان، ایران، مصر و امارات تحویل داده شد.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» -رئیس‌جمهور برزیل- در همان روز گفت که این بلوک به‌زودی اعضای بیشتری را دعوت خواهد کرد که به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی و نه ایدئولوژیکی آن‌ها انتخاب‌شده‌اند.

همچنین گفت که انتخابات این کشورها نیز بر اساس افزایش نفوذ گروه بوده است.

امارات قبلاً از پیشنهاد این بلوک استقبال کرده است. تحلیلگران گفتند که انتظار می‌رود ایران و مصر نیز دعوت‌های آن‌ها را بپذیرند که احتمالاً به دلیل منافع مالی است.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که عربستان همچنان در حال بررسی این پیشنهاد است، اما احتمالاً موافق است.

زیرا ‌به‌دنبال متعادل کردن روابط خود با آمریکا در کنار قدرت‌های نوظهور مانند چین است. به گفته تحلیلگران، اتحاد آهنین پادشاهی با آمریکا قبلاً در تعدادی از جبهه‌ها سست شده است.

ورود آن به بریکس یک شکست دیگر خواهد بود؛ اما هنوز تا پایان دادن به روابط خود فاصله دارد.

در همین حال، ایران با روابط ضعیف خود با بسیاری از کشورهای غربی، از فرصت دعوت به بریکس استفاده کرده و استدلال می‌کند که نظم بین‌المللی به رهبری آمریکا در حال فروپاشی است.

ایران از تلاش‌های بریکس برای دور شدن از وابستگی به دلار آمریکا حمایت کرده است.

تسلط آمریکا بر سیستم مالی جهانی به‌ویژه برای ایران نگران‌کننده بوده است، زیرا اقتصاد این کشور تحت‌فشار تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شده است.

درحالی‌که منطقه منا با ایجاد روابط دوجانبه بهبودیافته، اما در میان چندین کشور با روابط ضعیف هنوز هم دارای اختلافاتی است.

بااین‌حال، برخی تحلیلگران گفته‌اند که ورود چهار کشور غرب‌آسیا و شمال آفریقا، همکاری در این بلوک را مختل می‌کند.