loader image

جستجو

The reason for the importance of the South China Sea

نشنال اینترست:
دلیل اهمیت دریای جنوبی چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در مقاله تازه خود به بررسی دلیل اهمیت دریای جنوبی چین پرداخت و عنوان کرد: دریای جنوبی چین  یک مسیر دریایی حیاتی برای تجارت بین‌الملل است و جریان 64 درصد از کل کالاها را در سراسر جهان در سال 2022 تسهیل می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در مقاله تازه خود به‌قلم «بیور» «واسکز» نوشت: درگیری‌ها بین گارد ساحلی چین و نیروی دریایی فیلیپین در ماه ژوئن تشدید شد.

مقامات فیلیپین اواخر ماه گذشته اعلام کردند که پرسنل چینی به لنج‌هایی که در تلاش برای تأمین نیروهای فیلیپینی در منطقه مورد مناقشه دوم توماس شول در دریای جنوبی چین  بودند، حمله کردند.

اگر چین موفق به تسلط بر دریای جنوبی چین شود، پیامدهای آن بسیار زیاد خواهد بود:

پکن می‌تواند به‌طور بالقوه تجارت و محموله‌ها به ژاپن را متوقف، دسترسی به فناوری‌های حیاتی برای فعالیت‌های اقتصادی آمریکا (به‌ویژه ریزتراشه‌ها) را کنترل کند و قدرتش را در اعماق اقیانوس آرام به گوش همه برساند.

دریای جنوبی چین  یک مسیر دریایی حیاتی برای تجارت بین‌الملل است و جریان 64 درصد از کل کالاها را در سراسر جهان در سال 2022 تسهیل می‌کند.

هرگونه اختلال در عبور آزاد کشتی‌ها از این آب‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد. تلاش چین برای محدود کردن دسترسی یا اعمال کنترل بر دریای جنوبی چین  می‌تواند بر منافع اقتصادی آمریکا تأثیر بگذارد و منجر به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، اختلال در زنجیره تأمین و افزایش نوسانات بازار شود.

حفاظت از آزادی دریانوردی برای حفاظت از رفاه آمریکا و حفظ نقش رهبری آن در اقتصاد جهانی ضروری است.

در سال 2016، یک دادگاه بین‌المللی علیه ادعاهای چین رأی داد، اما چین این حکم را رد و نیروی نظامی علیه ویتنام به دلیل حفاری در منطقه اقتصادی انحصاری آن را تهدید کرد.

در ماه مارس، کشتی‌های نیروی دریایی فیلیپین و کشتی‌های گارد ساحلی توسط کشتی‌های گارد ساحلی چین و کشتی‌های شبهه‌نظامی دریایی مورد حمله قرار گرفتند و به یک قایق غیرنظامی و خدمه آن آسیب رساندند.

فیلیپین اعتراضات دیپلماتیک خود را در پکن به راه انداخته و از آمریکا برای افزایش حضور نظامی در فیلیپین درخواست کمک کرده است.

برای جلوگیری از تسلط چین بر دریای چین جنوبی، آمریکا باید توانایی‌های بازدارندگی خود را تقویت کند و در عین حال با سایر مناطق در معرض تهدید چین مانند تایوان، فیلیپین، ویتنام و ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و هند همکاری کند.

اثر بازدارنده ارتش آمریکا بر هژمونی چین در خدمت منافع امنیت ملی هم برای آمریکا و هم برای اکثر کشورهای هند و اقیانوس آرام است.