loader image

جستجو

دلیل شلیک موشک اس-300 به سمت جت‌های اسرائیل چیست

نشریه فوربز:
دلیل شلیک موشک اس-300 به سمت جت‌های اسرائیل چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوربز» در گزارش تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که دلیل شلیک موشک اس-300 به سمت جت‌های اسرائیل چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فوربز در گزارش تازه خود به‌قلم «پل ایدون» نوشت:  اگر گزارش اخیر مبنی بر شلیک موشک پدافند هوایی پیشرفته اس-300 سوریه برای اولین بار به سمت جت‌های جنگنده نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) واقعاً درست باشد، این کار بزرگی است.

اخبار اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در 16 می گزارش داد که یک موشک اس-300 به سمت جت‌های اسرائیلی شلیک شد.

اس-300 در حالی شلیک شد که جت‌ها در حال بازگشت به پایگاه بودند. بر اساس این گزارش، رادار این سامانه روی هیچ‌یک از هواپیماهای اسرائیلی قفل نشده و در نتیجه هیچ خطر جدی برای آن‌ها ایجاد نکرده است.

این احتمال وجود دارد که روسیه برای اولین بار با شلیک این سامانه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سیگنال ارسال کند. اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد، این اولین تلاش مسکو برای ایجاد تهدید علیه اسرائیل (رژیم صهیونیستی)به منظور محدود کردن عملیات هوایی خود بر فراز سوریه نخواهد بود.

اگر روسیه دسترسی کنترل کامل اس-300 را به سوریه بدهد، ریسک بسار بالایی کرده است. یکی از دلایل محتمل برای کنترل روسیه بر این سیستم‌ها از سال 2018 این بود که اطمینان حاصل شود سوری‌ها به هواپیماهای جنگی اسرائیل به نیت انتقام شلیک نمی‌کنند.

علاوه بر این، اگر سوری‌ها موفق به سرنگونی یک جت اسرائیلی شوند، دولت بدون شک یک نبرد انتقام‌جویانه را آغاز خواهد کرد که احتمالاً تمام اس-300‌هایش را هدف قرار خواهد داد.

پس از آن که اس-200 سوریه یک اف-16 اسرائیلی را در حین ورود به حریم هوایی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در پی حمله‌ای در فوریه 2018 سرنگون کرد، رژیم صهیونیستی مجموعه‌ای ویرانگر از حملات تلافی‌جویانه را انجام داد و حداقل یک سوم پدافند هوایی سوریه را نابود کرد.

نمی‌توان گفت زمانی بدتر از حال حاضر، برای روسیه بابت خطر درگیری با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سوریه وجود داشته است. در عین حال، روسیه با شلیک موشک خود ظاهراً به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این پیام را می‌دهد که نباید این کشور به این تفکر برسد که مسکو آن‌قدر مشغول اوکراین است که اگر اسرائیل عملیات هوایی خود را در سوریه گسترش دهد، بیکار می‌نشیند.