loader image

جستجو

The Biden government is lying about Barjam

هیل:
دولت بایدن در مورد برجام دروغ می‌گوید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه دولت بایدن در مورد برجام دروغ می‌گوید،‌ تاکید کرد: ادعای مقامات ارشد دولت بایدن در مورد مزایای احتمالی توافق تقریباً به طور کامل توسط اقدامات ایران از زمان تصویب برجام رد شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هیل در گزارش تازه خود به‌قلم «جاناتان شاخر» نوشت: برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر در مرکز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

تهران همچنان به نقض آشکار تعهدات منع اشاعه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و مقدار بسیار بیشتری اورانیوم از زمان توافق هسته‌ای 2015 غنی می‌کند.

با این وجود، مقامات ارشد دولت بایدن به لابی‌گری توافقی که همیشه محکوم به شکست بوده، ادامه می‌دهند.

ادعای آن‌ها در مورد مزایای احتمالی توافق تقریباً به طور کامل توسط اقدامات ایران از زمان تصویب برجام رد شده است.

این توافق بر این فرض بنا شد که ایران تنش‌زدایی با آمریکا را بپذیرد یا حداقل، آماده باشد تا رفتار خشونت‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده خود را در ‌‌ازای انگیزه‌های اقتصادی تعدیل کند.

اما زمان زیادی طول نکشید تا ایران ثابت کند که این فرض نه تنها نادرست، بلکه احمقانه است.

سال‌های پس از انعقاد برجام با افزایش تجاوزگری ایران در سراسر غرب آسیا، جهش بیش از 30 درصدی در بودجه «دفاعی» این کشور و افزایش بودجه برای گروه‌های تروریستی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین را به همراه داشت و ندای «مرگ بر آمریکا» در مساجد تحت سلطه دولت در سراسر جمهوری اسلامی منعکس شد.

اینکه سپاه بیش از 600 سرباز آمریکایی را در عراق کشته است و امروز برای ترور مقامات بلندپایه سابق آمریکایی برنامه‌ریزی می‌کند، باید تصمیم بایدن را آسان‌تر می‌کرد.

اما برای کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک موضوع فرعی است: هر تصمیمی که بایدن در مورد سپاه پاسداران بگیرد، اهمیتی ندارد. مشکل اصلی برنامه‌ هسته‌ای ایران است.

خیلی زود روزی فرا می‌رسد که رئیس‌جمهور باید با خطرناک‌ترین حالت ممکن مقابله کند، زیرا برجام حامیان خود را مجبور می‌کند وانمود کنند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

در حالی که واضح است که چنین نیست. با برجام یا بدون آن، بایدن باید راه‌حلی واقعی برای تهدید هسته‌ای ایران تدوین کند. اگر او شکست بخورد، یا ایران به تسلیحات هسته‌ای دست خواهد یافت، یا قدرت‌های رقیب سعی خواهند کرد از زور برای جلوگیری از این نتیجه استفاده کنند که به طور بالقوه آتش جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را به همراه خواهد داشت.

برای جلوگیری از این نتایج ، بایدن و تیمش باید از دروغگویی در مورد برجام نه فقط به کنگره، مطبوعات و مردم، بلکه به خودشان دست بردارند.