loader image

جستجو

The second consecutive week of protests against the legal revolution

والا:
دومین هفته متوالی اعتراضات به انقلاب قانونی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» در گزارش خود با اشاره به دومین هفته متوالی اعتراضات به انقلاب قانونی در اورشلیم، ‌نوشت:‌ انتظار می‌رود که بسیاری از اسرائیلی‌ها مانند دوشنبه گذشته از حضوردر مشاغل خود صرف‌نظر کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری والا در گزارش خود نوشت: تظاهرات اعتراضی علیه طرح قانونی ترویج‌شده توسط دولت، روز دوشنبه برای دومین هفته متوالی در مقابل کنست در اورشلیم برگزار می‌شود.

رهبران تظاهرات روز مبارزه ملی را اعلام کردند که طی آن تظاهرکنندگان سراسر کشور در محل کار خود می‌نشینند و خواستار توقف قانون در جریان بحث در کمیته قانون اساسی و صحن علنی می‌شوند.

راهپیمایی‌ها و اعتراضات کوچک‌تری در تعدادی از شهرهای دیگر برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود که بسیاری از اسرائیلی‌ها مانند دوشنبه گذشته از حضوردر مشاغل خود صرف‌نظر کنند.

این بخش‌ها شامل حوزه‌ها، گروه‌ها و قسمت‌های گسترده‌ای از جمله فناوری پیشرفته، پزشکان، وکلا، معماران و برنامه‌ریزان، دانشجویان و اساتید، افراد دگرباش جنسی، کسب‌وکارهای کوچک و کارمندانی از همه بخش‌ها خواهد بود که درخواست مرخصی یا غیبت جزئی دارند و با آن به تظاهرات ملحق می‌شوند.

آغاز روز مبارزه ساعت 8:00  با راهپیمایی اولیا و دانش‌آموزان در محلات مختلف خواهد بود.

در تل‌آویو که دیروز ده‌ها هزار نفر در آن تظاهرات کردند، دو راهپیمایی برگزار شد.

اولی از درخ نامیر از طریق یهودا مکابی، ابن گویرول تا تقاطع با رکاخ و دومی از شهرداری، از طریق ابن گابیرول تا تقاطع نامیر- رکاخ خواهد بود. راهپیمایی‌ها در میدان میلان به هم متصل می‌شوند و با هم ادامه می‌یابند.

راهپیمایی‌های اعتراضی دیگری در حیفا، هرتزلیا و غیره برگزار خواهد شد. از پلیس انتظار می‌رود که حتی در مورد راه‌بندان اجازه حضور آن‌ها را بدهد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود تظاهرات در برابر منازل اعضای کنست از لیکود، از جمله امیر اوهانا، رئیس کنست؛ اوفیر آکونیس، وزیر علوم و یولی ادلشتاین، در تلاش برای تحت فشار قرار دادن ‌آن‌ها برای مخالفت با اقدامات رهبری شود.

سازمان‌دهندگان توضیح دادند: «ما باید برای ‌آن‌ها روشن کنیم که مسئولیت تخریب دموکراسی بر عهده ‌آن‌هاست.»

از آنجا تظاهرکنندگان با کاروان‌هایی از ماشین‌ها، قطارهای سازمان‌یافته و حمل‌ونقل عمومی به اورشلیم ادامه خواهند داد.

هفته گذشته، اعتراضات منجر به ازدحام و ترافیک بیش از حد قطارها به مقصد بیت‌المقدس و ایستگاه قطار پایتخت شد. هزاران معترض در ایستگاه‌ها ازدحام کردند و برخی مجبور شدند یک ساعت یا بیشتر برای یک صندلی خالی منتظر بمانند.

وزارت حمل و نقل به ریاست میری رگو از قبل تعداد سفرها را افزایش نداد و تنها پس از چند ساعت ترافیک قطارهای بیشتری اضافه شد.

اعتراض اصلی ساعت 14:00 در خیابان‌های نزدیک کنست برگزار می‌شود. انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند.

پس از آن در ساعت 17:00 در خیابان‌های بیت‌المقدس راهپیمایی خواهند کرد. در عین حال، کمیته قانون اساسی به ریاست سیمخا روتمن قسمت سوم قانون قضایی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد که بر اساس آن، ابطال یک قانون در دیوان عالی تنها با توافق همه قضات امکان‌پذیر است، به طوری که اگر یک قاضی واحد مخالف باشد، می‌تواند کل تصمیم را وتو کند.

در پایان این مناظره، انتظار می‌رود قانون قوه قضائیه در جلسه عمومی کنست برای رأی‌گیری در قرائت اول مطرح شود.

مبارزه همزمان با تلاش‌های مذاکره‌ای که توسط اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور‌ اسرائیل و سازش پیشنهادی او انجام شد، ادامه دارد.

روز چهارشنبه، یائیر لاپید، رهبر مخالفان، از ائتلاف خواست تا ترویج انقلاب قانونی را به مدت 60 روز متوقف کند تا به هرتزوگ اجازه دهد تا کمیته ریاست‌جمهوری را ایجاد کند.

در همان روز، ائتلاف پیشنهادات مربوط به قانون بند افزایش، قانون درعی 2 را که قرار بود در قرائت مقدماتی در صحن علنی کنست به رأی گذاشته شود، پس گرفت

. با این حال، ‌آن‌ها تصریح کردند که حذف پیشنهادات از دستور کار به تلاش‌های مذاکره مربوط نمی‌شود و ارتقای اصلاحات قانونی بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.