loader image

جستجو

FILE - Chinese President Xi Jinping, right, shakes hands with Vice President Joe Biden as they pose for photos at the Great Hall of the People in Beijing, Dec. 4, 2013. As President Joe Biden and Xi Jinping prepare to hold their first summit on Monday, Nov. 15, the increasingly fractured U.S.-China relationship has demonstrated that the ability to connect on a personal level has its limits. Biden nonetheless believes there is value in a face-to-face meeting, even a virtual one like the two leaders will hold Monday evening. (AP Photo/Lintao Zhang, Pool, File)

فارن افرز:
دیدار با «شی» به سود بایدن است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشت خود با اشاره به زمان دیدار روسای چین و آمریکا در ماه نوامبر،‌ نوشت: به‌رغم اینکه بایدن اطمینان داده بود که آمریکا استقلال تایوان را تشویق نمی‌کند؛ باید از دیدار با شی برای رفع هرگونه سوءتفاهم ناشی از اظهارات خود در مورد تایوان در ماه سپتامبر، استفاده کند.ف

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در یادداشت خود به‌قلم «جسیکا چن وایس» نوشت: درحالی‌که «شی جین پینگ» و «جو بایدن» برای یک دیدار نادر در بالی، اندونزی، در 14 نوامبر به انتظار نشسته‌اند، هر دو رهبر با چالش‌های حادی در داخل مواجه هستند.

به‌‌رغم تأیید سومین دوره جدید ریاست‌جمهوری چین، شی جین پینگ با چالش‌های اقتصادی گسترده‌ای مواجه است.

او درگیر این است که چگونه و چه زمانی سیاست‌های سختگیرانه ضد کووید صفر را که شهروندان چینی را خشمگین کرده و اعتماد سرمایه‌گذاران را تضعیف نموده، کاهش دهد.

رشد چشمگیر و اهداف نوسازی بلندپروازانه کشور که با ممنوعیت جدید آمریکا برای صادرات نیمه‌هادی‌های پیشرفته به چین بیشتر به چالش کشیده شده است، بر این فشار می‌افزاید.

بایدن به‌نوبه خود، به‌‌رغم نتایج بیش‌ازحد انتظار در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، با یک محیط سیاسی داخلی دشوار مواجه است: تورم بالا و از دست دادن بالقوه کنترل مجلس نمایندگان؛ او اکنون با چشم‌انداز تقویت مخالفت با دولت خود و سیاست‌های آن مواجه است.

به‌رغم اینکه بایدن اطمینان داده بود که آمریکا استقلال تایوان را تشویق نمی‌کند؛ باید از دیدار با شی برای رفع هرگونه سوءتفاهم ناشی از اظهارات خود در مورد تایوان در ماه سپتامبر، استفاده کند. بایدن، همان‌طور که در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، باید روشن کند که آمریکا همچنان به مخالفت با تغییرات یکجانبه در وضعیت موجود از سوی هر دو طرف ادامه می‌دهد و در مخالفت با گام‌های یکجانبه به‌سوی استقلال رسمی، جدایی دائمی، یا به رسمیت شناختن دیپلماتیک تایوان توسط آمریکا عمل خواهد کرد.

اعتبار تضمین‌های آمریکا برای حفظ وضعیت موجود به‌منظور موفقیت تلاش‌های بازدارندگی آمریکا ضروری است.

با فراهم کردن زمینه برای بازگشایی و گسترش کانال‌های ارتباطی برای مقامات دو طرف، این جلسه می‌تواند مسیر بهتری را برای روابط آغاز کند.

در غیر این صورت، رقابت آمریکا و چین در خطر تبدیل شدن به یک هدف قرار می‌گیرد و رهبران پکن و واشنگتن را تحت ‌فشار قرار می‌دهد تا مواضع حداکثری را برای خنثی کردن یکدیگر و از بین بردن توجه و منابع برای مقابله با چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و بیماری‌های همه‌گیر تحت ‌فشار قرار دهند.

برای رفاه، آزادی و سعادت مردم در هر دو کشور و جهان گسترده‌تر، رهبران پکن و واشنگتن باید بیشتر بر روی استراتژی‌ها و معیارهای موفقیت سرمایه‌گذاری کنند، نه آینده‌ای که از آن می‌ترسند.