loader image

جستجو

New Iraqi Prime Minister Mohammed Shia al-Sudani meets for the first regular session of the Council of Ministers in Baghdad, Iraq October 28, 2022. Iraqi Prime Minister Media Office/Handout via REUTERS

واشنگتن:
دیدگاه شبهه‌نظامیان نسبت به نخست‌وزیر جدید عراق

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» نوشت: دولت سودانی برای مقاومت در برابر دستورالعمل‌های شبهه‌نظامیان در مورد انتخاب‌های مهم سیاستی و انتصابات دولتی، اختیارات محدودی خواهد داشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در یادداشتی به‌قلم «حمدی مالک» نوشت:  رهبران شبهه‌نظامیان اعلام کرده‌اند که اختیارات سودانی محدود به موضوعات تکنوکراتیک و بوروکراتیک خواهد بود.

در حالی که آن‌ها جهت‌گیری استراتژیک کشور و تصمیمات امنیتی از جمله حضور آینده آمریکا در عراق را دیکته خواهند کرد.

در 20 نوامبر، «قیس الخزعلی» -رهبر شبهه‌نظامیان- در تلویزیون العراقیه ظاهر شد تا در مورد استراتژی‌های فعلی که توسط گروهش (عصائب اهل الحق)، مقومه (مقاومت) و «چارچوب هماهنگی» مورد حمایت ایران دنبال می‌شود، بحث کند که بر احزاب سیاسی شبهه‌نظامیان شیعه، ‌به‌ویژه سیاست آن‌ها در قبال حضور ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق، نظارت می‌کند.

خزعلی همچنین چشم‌انداز مقومه را در مورد حضور آتی ائتلاف بیان کرد: «فرمانده کل [یعنی نخست‌وزیر جدید محمد شیعه السودانی] یک فرآیند مذاکرات واقعی را آغاز خواهد کرد.

تأکید می‌کنم برای دستیابی به توافقی که بر اساس دو نکته مهم است، باید واقعی باشد و نه اسمی یا فریبنده. این همان چیزی است که اکنون منتظریم تا اتفاق بیفتد.»

وی خاطرنشان کرد که مقومه در حال حاضر سودانی را برای آغاز این مذاکرات تحت فشار قرار نمی‌دهد: «درکی از حجم مشکلاتی که او با آن مواجه است، وجود دارد و باید به او زمان بیشتری داده شود.»

با این حال، او همچنین اعلام کرد که «این موضوعی است که هرگز در مورد آن سازش نخواهیم کرد؛ «پایان دادن» به حضور نظامی آمریکا غیرقابل مذاکره است.»

خزعلی سپس توضیح داد که چگونه «چارچوب هماهنگی» و مقومه سودانی را ‌به‌عنوان یک «مدیر کل» می‌دانند.

وی با بازگو کردن توافقی که با نخست‌وزیر منعقد کرده‌اند، این نقش را توضیح داد: نکته اصلی این است که بین تصمیم‌های دولت و مدیریت دولت، تفاوت قائل شویم. دولت تشکیل شد، اما نخست‌وزیر نباید تصمیمات دولت را در انحصار خود درآورد، بلکه باید برای تصمیمات استراتژیک، اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی، به «چارچوب هماهنگی» رجوع کند.

اگر روایت او درست باشد، مقومه که مورد حمایت ایران است، اکنون در تصمیمات راهبردی بغداد حرف اول را خواهد زد، تجملی که در دوره نخست‌وزیر قبلی، «مصطفی الکاظمی» از آن برخوردار نبودند.

خزعلی در حین حضور خود تلاش کرد تا بر این تقابل تأکید کند: در گذشته مخالفت‌هایی داشتیم، چون می‌دانستم دولت قبلی یا رئیس دولت پیشین، سوء‌نیت دارد، در مقابل اقدامات او ایستادیم.

در حال حاضر، نخست‌وزیر، نخست‌وزیر «چارچوب هماهنگی» است، بنابراین هیچ شبهه‌ای در مورد سوء‌نیت وجود ندارد.

اظهارات خزعلی نشان‌‌دهنده اعتماد بالای مقومه پس از براندازی نتایج انتخابات سال گذشته است که آن‌ها با قاطعیت شکست خوردند. تفسیر وی در مورد «تصمیمات سیاسی، اقتصادی و امنیتی» که تحت کنترل «چارچوب هماهنگی» قرار دارند، نشان می‌دهد که دولت سودانی برای مقاومت در برابر دستورالعمل‌های شبهه‌نظامیان در مورد انتخاب‌های مهم سیاستی و انتصابات دولتی، اختیارات محدودی خواهد داشت.