loader image

جستجو

The point of view of European countries regarding Zelenskiy's trip to Europe

شورای آتلانتیک:
دیدگاه کشورهای اروپایی نسبت به سفر زلنسکی به سراسر اروپا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلب تازه خود به بررسی دیدگاه کشورهای اروپایی نسبت به سفر زلنسکی به سراسر اروپا، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده شورای آتلانتیک در مطلب تازه خود نوشت: «ولودیمیر زلنسکی» این هفته در دومین سفر خارجی خود از زمان تهاجم گسترده روسیه به کشورش از لندن به پاریس و بروکسل رفت.

پیام او به رهبران و قانونگذاران این بود که کمک‌های نظامی آن‌ها به کشورش تاکنون قابل‌توجه بوده است، اما برای دفع تهاجم وحشیانه روسیه کافی نیست.

زلنسکی تاکید کرد که تجهیزات بیشتری مورد نیاز است.

سفر غیرمنتظره زلنسکی به لندن تاکید کرد که بریتانیا یکی از معدود قدرت‌های اروپای غربی است که می‌تواند هم منابع و هم اراده سیاسی لازم را برای کمک اساسی به اوکراین در تعقیب پیروزی آشکار بر روسیه به کار گیرد، چیزی که سوناک به درستی به‌عنوان یک هدف مشترک دولت معرفی می‌کند.

بیانیه سوناک مبنی بر اینکه «هیچ گزینه‌ای از روی میز خارج نیست» نشان می‌دهد که بریتانیا پس از اعلام اینکه تانک‌های چلنجر را به اوکراین می‌فرستد تسلیم نمی‌شود و اکنون قرار است در ماه مارس در میدان نبرد مستقر شوند.

در کنار تحریم‌ها و افزایش فوری تجهیزاتی که مطمئناً به حمله آتی اوکراین کمک می‌کند، آنچه واقعاً برجسته است، طرح بریتانیا برای آموزش بیست هزار سرباز و تفنگدار دریایی اوکراینی است. این نوع آموزش به سبک ناتو یکی از کلیدهای موفقیت اوکراین علیه روسیه است.

سیاستمداران بریتانیایی ممکن است در تلاش باشند تا در میزان حمایت از اوکراین از یکدیگر پیشی بگیرند.

چند ساعت پس از پایان سفر زلنسکی، «بوریس جانسون» -نخست‌وزیر‌ سابق- خواستار انتقال جت‌های جنگنده تایفون به اوکراین برای آموزش خلبانان اوکراینی شد.

این پیشنهاد به سرعت توسط برخی از کارشناسان بی‌فایده دانسته شد، زیرا تایفون‌ها برای شرایط جنگی در اوکراین مجهز نیستند.

در هفته‌های اخیر، سیاست راهبردی فرانسه در مورد تحویل تجهیزات نظامی به اوکراین تکامل یافته است.

پاریس اکنون قاطع‌تر است، حتی با وجود اینکه دلایل تصمیم‌گیری درباره کمک‌های نظامی تغییر نکرده است.

هدف همچنان اجتناب از تشدید تنش، تامین نیازهای عملیاتی اوکراین و حفظ ظرفیت‌های ملی فرانسه است. اما تصمیم اخیر فرانسه برای ارسال خودروهای زرهی AMX 10-RC نه تنها به دلیل نیاز به این خودروها در میدان جنگ، اهمیت دارد، بلکه اهمیت اصلی این موضوع در بیانیه‌ها رسمی دیده می‌شود.

جایی که این خودروها به‌عنوان تانک معرفی شده‌اند، تا حدی برای تشویق سایر متحدان برای حرکت به سمت جلو.

تحویل تانک به اوکراین نشان می‌دهد که فرانسه اکنون این تحویل‌ها را تشدیدکننده اوضاع در اوکراین نمی‌داند و نشان می‌دهد که فرانسه درخواست‌های اوکراین برای ارسال سلاح‌های اضافی را که قبلاً رد کرده بود، بررسی خواهد کرد.

با این حال، این بدان معنا نیست که پاریس واقعاً تانک‌های Leclerc خود را ارسال می‌کند که بر خلاف تانک‌های طراحی شده آلمانی، تعداد ‌آن‌ها بسیار محدود است.

همچنین به این معنا نیست که فرانسه به ارسال جت‌های رافال یا میراژ موافقت خواهد کرد، حتی در شرایطی که سفر زلنسکی با هدف سوق دادن رهبران فرانسه به این سمت انجام شد.

تردید پاریس در مورد جت‌ها شبیه به تفکر دولت بایدن است: پرسش‌هایی در مورد محدودیت‌های آموزشی، نگهداری از جت‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها.

در حالی که زلنسکی در سفرهای خود به لندن و پاریس عمدتاً بر تحویل سلاح متمرکز بود، در بروکسل پیام اصلی او اتحاد اروپا بود.

او گفت که جایگاه اوکراین در اتحادیه اروپا است و اروپا آزاد بدون اوکراین آزاد قابل تصور نیست. در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، زلنسکی به میشل گفت که می‌خواهد شاهد آغاز مذاکرات الحاق اوکراین در سال جاری باشد.

میشل به او یادآور شد که این امر مستلزم اتفاق آرا در بین تمام بیست و هفت کشور عضو است. واقعیت این است که پیوستن به اتحادیه اروپا یک فرآیند طولانی است و همانطور که فون در لاین روز پنجشنبه گفت، باید «فرآیندی مبتنی بر شایستگی» باشد.

هیچ مسیر سریعی برای اوکراین از روی همدردی وجود ندارد. در غیر این صورت، پیامی که به بالکان غربی فرستاده می‌شود این است: «شما فقط در صورت جنگ می‌توانید به اتحادیه اروپا بپیوندید».

تفاوت بین این دیدار و دیدارهای زلنسکی از لندن و واشنگتن شاید انتخاب بهترین سخنرانی بود. زلنسکی هنگام سخنرانی در کنگره آمریکا و پارلمان بریتانیا، به زبان انگلیسی صحبت کرد.

در تمام حضورهایش در بروکسل، او فقط به زبان اوکراینی صحبت می‌کرد، حتی اگر انگلیسی انتخاب بهتری بود زیرا زبان اصلی اتحادیه اروپا است.

او در کنفرانس مطبوعاتی خود دلیل آن را توضیح داد. زبان اوکراینی بخشی فرهنگ اروپایی است. شنیدن زبان اوکراینی «زمانی که اوکراین بخشی از اتحادیه اروپا شود، یک روش معمول خواهد بود».

در آمریکا و انگلستان، او مهمان بود و به زبان میزبانش صحبت می‌کرد. در اتحادیه اروپا، او می‌خواهد در خانه باشد.

غیبت برلین در میان تور اروپایی زلنسکی یک حیله نیست. شولز به ماکرون و زلنسکی در پاریس پیوست و اضافه شدن او در پایتخت فرانسه در آخرین لحظه احتمالاً تلاشی هماهنگی از سوی زلنسکی بود تا مکرون را در حمایت نظامی معنادارتر از آنچه فرانسه تاکنون ارائه کرده است، پایبند کند.

آلمان هنوز هم از نظر کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین، به‌رغم تعلل و تأخیر در ارائه تانک، پیشروترین کشور عضو اتحادیه اروپا است.

دلیل سفر به پاریس به جای برلین، احتمالاً بیشتر به انتظارات اوکراین از فرانسه مربوط است.

تور اروپایی طوفانی زلنسکی هیچ پیشرفت فوری در زمینه کمک‌های نظامی ایجاد نکرده است، اما مخاطبان کی‌یف با سیگنال‌های مثبت در لندن، پاریس و بروکسل که نشان می‌دهد اوکراین در نهایت ابزار مورد نیاز برای شکست روسیه را دریافت خواهد کرد، تشویق شده‌اند.

ناامیدی قابل‌توجهی در اوکراین به خاطر سرعت کند فرآیند تصمیم‌گیری به وجود آمده بود.

در حالی که بسیاری از اوکراینی‌ها به‌شدت از رویکرد محتاطانه بسیاری از رهبران غربی انتقاد کرده‌اند، پیام کلیدی سفر زلنسکی این است که در مورد تسلیح اوکراین «هیچ چیزی از روی میز خارج نیست».