loader image

جستجو

Israeli Prime Minister Naftali Bennett speaks at a graduation ceremony for new pilots in Hatzerim air force base near the southern Israeli city of Beersheba, Israel, Thursday, June 24, 2021. (AP Photo/Ariel Schalit)

دیسیدنت ویس: پذیرش موضع اسرائیل در مذاکرات منجر به جنگی فاجعه‌بار خواهد شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «دیسیدنت ویس» در یادداشت تازه خود پذیرش موضع تند اسراییل در مذاکرات هسته‌ای -با اینکه حتی یکی از طرفین این توافق نیست- را مانعی برای مذاکرات موافقیت‌آمیز و سبب‌ساز وقوع جنگی فاجعه‌بار خواند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه دیسیدنت ویس در یادداشت تازه خود به‌قلم «آریل گلد» و «مدیا بنجامین» نوشت: پس از یک وقفه 5 ماهه، مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران هفته گذشته در وین در تلاش برای بازنگری در توافق برجام از سر گرفته شد. چشم‌انداز این مذاکرات خوب نیست.

با گذشت کمتر از یک هفته از این مذاکرات، بریتانیا، فرانسه و آلمان ایران را متهم کردند که «تقریباً از تمام سازش‌های دشواری که در دور اول مذاکرات قبل از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، به دست آمده، عقب‌نشینی کرده است.» در حالی که چنین اقداماتی از سوی ایران مطمئناً به موفقیت مذاکرات کمک نمی‌کند، کشور دیگری به نام اسرائیل (رژیم صهیونیستی) وجود دارد که حتی یکی از طرفین این توافق نیست، اما موضع تندرو آن موانعی را برای مذاکرات موفقیت‌آمیز ایجاد می‌کند.

«نفتالی بنت» -نخست وزیر اسرائیل- (رژیم صهیونیستی)  روز یکشنبه، در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر شکست مذاکرات، از کشورها در وین خواست تا «موضع محکمی در قبال ایران ‌اتخاذ کنند.» طبق اخبار کانال 12 اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ، مقامات اسرائیلی از آمریکا می‌خواهند که با حمله مستقیم به ایران یا با حمله به پایگاه جمهوری اسلامی در یمن، اقدام نظامی ‌علیه این کشور انجام دهد. صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات، اسرائیل  (رژیم صهیونیستی)  می‌گوید که حق اقدام نظامی ‌علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

بین سال‌های 2010 تا 2012، چهار دانشمند هسته‌ای ایرانی احتمالاً توسط اسرائیل  (رژیم صهیونیستی)  ترور شدند. در جولای 2020، یک انفجار منتسب به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ، خسارت قابل‌توجهی به سایت هسته‌ای نطنز ایران وارد کرد. در نوامبر 2020، اندکی پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، عوامل اسرائیلی از مسلسل‌های کنترل از راه دور برای ترور دانشمند ارشد هسته‌ای ایران استفاده کردند. اگر ایران این کارها را تلافی می‌کرد، ممکن بود آمریکا از اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  حمایت کند و این درگیری به یک جنگ تمام عیار آمریکا و غرب‌آسیا تبدیل می‌شد.

اسرائیل  (رژیم صهیونیستی) در کنار درخواست‌های شفاهی خود در حال آماده‌سازی نظامی ‌است. آن‌ها 1.5 میلیارد دلار برای حمله احتمالی به ایران اختصاص داده‌اند.

آمریکا نیز برای احتمال خشونت آماده است. یک هفته قبل از ادامه مذاکرات در وین، «ژنرال کنت مک کنزی» -فرمانده ارشد آمریکا در غرب‌آسیا- اعلام کرد که نیروهایش در حالت آماده باش برای اقدامات نظامی ‌احتمالی در صورت شکست مذاکرات هستند.

با تأمل در ناکامی‌ها و ویرانی‌های فاجعه‌بار جنگ‌های عراق و افغانستان، جنگ با ایران فاجعه‌بار خواهد بود.