loader image

جستجو

Is Iran disrupting global oil supplies with the start of the Ukraine war.11

دیس سیدنت ویس:‌ آیا ایران عرضه جهانی نفت را با آغاز جنگ اوکراین مختل می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «دیس سیدنت ویس» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه روسیه مطمئن‌ترین متحد منطقه‌ای ایران است، به بررسی این موضوع پرداخت که اگر کرملین تصمیم به حمله به کی‌یف بگیرد،‌ ایران عرضه جهانی نفت را با آغاز جنگ اوکراین مختل می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری دیس سیدنت ویس در یادداشت تازه خود به‌قلم «نعمان صادق» نوشت: پس از تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین که تهاجم قریب‌الوقوع به این کشور را نشان می‌دهد، شورشیان حوثی در یمن با حمایت ایران، که مطمئن‌ترین متحد منطقه‌ای روسیه در درگیری یک دهه سوریه است، حملات موشکی به کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس را به‌طور قابل‌توجهی تشدید کرده‌اند.

برای تقویت دفاع در خلیج فارس، جت‌های جنگنده اف-۲۲ آمریکا روز شنبه، 12 فوریه، به عنوان بخشی از پاسخ دفاعی آمریکا به حملات موشکی اخیر شورشیان حوثی یمن که امارات را هدف قرار دادند، وارد این کشور شدند.

این استقرار پس از آن صورت گرفت که شورشیان حوثی ماه گذشته سه حمله به ابوظبی را عملی کردند، از جمله حمله‌ای که یک انبار سوخت را هدف قرار داد که در آن سه نفر کشته و 6 نفر زخمی شدند. این حملات همزمان با سفر روسای جمهور کره جنوبی و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به امارات بود.

تحت‌الشعاع بحران اوکراین، حملات موشکی که امارات را هدف قرار می‌دهد، واکنش بزرگ آمریکا را برانگیخته است. ارتش آمریکا ناو یو اس اس کول را برای ماموریت به ابوظبی فرستاده است.

کرملین با اعتراف به اتحاد استراتژیک مستحکم روسیه با ایران در منطقه، حملات هوایی اخیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سوریه را به ‌عنوان «نقض» حاکمیت سوریه محکوم کرد که تاکنون به طور ضمنی توسط نیروهای روسی مستقر در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب شرق لاذقیه مشاهده شده بود.

روسیه همچنین ماه گذشته متعهد شد که نیروی هوایی این کشور در کنار نیروی هوایی سوریه گشت‌زنی‌های هوایی مشترکی را انجام دهد که مانع از وقوع این حملات شود. احتمال حملات هوایی بیشتر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آینده وجود دارد.

«ماریا زاخارووا» -سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه- گفت: حملات مداوم اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به اهدافی در داخل سوریه باعث نگرانی عمیق می‌شود. «آن‌ها نقض حق حاکمیت سوریه هستند و ممکن است باعث تشدید تنش‌ها شوند. همچنین، چنین اقداماتی خطرات جدی برای پروازهای مسافربری بین‌المللی به همراه دارد.»

اگرچه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدعی است که عملیات هوایی‌اش در سوریه برای هدف قرار دادن شبهه‌نظامیان مورد حمایت ایران است، اما این حملات اغلب منجر به کشته شدن سربازان سوری می‌شوند. رسانه دولتی سوریه اعلام کرد که در حمله اخیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به دمشق که چهارشنبه 9 فوریه رخ داد، یک نفر کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

روسیه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درباره سوریه گفت‌وگو کرده است و ماه گذشته اعلام کرده که گشت‌زنی هوایی مشترک با سوریه را آغاز خواهد کرد. این گشت‌زنی‌ها شامل مناطقی در نزدیکی بلندی‌های جولان در جنوب سوریه و هم‌مرز با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود که محل وقوع مکرر حملات هوایی رژیم صهیونیستی است و گفته می‌شود که این کشور در نظر دارد حملات را به طور کامل متوقف کند یا سرعت آن‌ها را کاهش دهد.

مقامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در تلاش برای درک این موضوع بودند که چرا روسیه، که اعلام کرده بود چنین گشت‌زنی مشترکی یک اتفاق عادی است، ظاهراً سیاست خود را در قبال اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تغییر داده است.

«ژنرال گادی آیزنکوت» -رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در ژانویه 2019 اعتراف کرد که دولت نتانیاهو توصیه‌های او را در ژانویه 2017 برای افزایش حملات هوایی در سوریه تأیید کرده است.

با داغ شدن رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا در سال انتخابات، سرعت و پیچیدگی حملات خرابکارانه در ایران به طور همزمان افزایش یافت. در تابستان 2020، انفجارهای مرموز در یک انبار موشک و مواد منفجره در پایگاه نظامی پارچین و در ایستگاه‌های برق شهرهای شیراز و اهواز و آتش‌سوزی مرموز در بندر بوشهر در 24 تیر گزارش شد. یک انفجار مهیب در سایت هسته‌ای نطنز در دوم جولای 2020 رخ داد که طبق گزارش‌ها برنامه هسته‌ای ایران را حداقل دو سال عقب انداخت. حمله 14 سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان نیز بازارهای جهانی را دچار آشفتگی کرد و قیمت نفت 15 درصد افزایش یافت.

با در نظر گرفتن چنین تشدید تنش‌های هماهنگ شده‌ای در خلیج فارس توسط ایران و روسیه، به نظر می‌رسد که اگر کرملین تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، جمهوری اسلامی نیز نیروهای خود را در این منطقه مهم بسیج می‌کند تا عرضه جهانی نفت را مختل کند، بر قدرت‌های صنعتی وابسته به انرژی فشار آورد تا اقدامات تلافی‌جویانه خود را علیه اتحاد نظامی روسیه و ایران به دقت بررسی کنند.