loader image

جستجو

در_نهایت_چه_کسی_برای_کنسولگری_فلسطین_تصمیم_می‌گیرد

دیلی صباح:  چه کسی تصمیم نهایی برای بازگشایی کنسولگری فلسطین را خواهد گرفت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «دیلی صباح» در یادداشت تازه خود با اشاره به تعهد جو بایدن برای بازگشایی کنسولگری سابق آمریکا در اورشیلم ومخالفت شدید دولت رژیم صهیونیستی برای فعالیت این مجموعه،‌ به بررسی این موضوع پرداخت که در نهایت چه کسی برای بازگشایی کنسولگری فلسطین تصمیم می‌گیرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه دیلی صباح در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیلی صباح» نوشت: «نفتالی بنت» -نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، با تاکید بر اینکه بیت‌المقدس پایتخت دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، گفت که در دولت او «در اورشلیم جایی برای کنسولگری فلسطین وجود ندارد.»

در همین حال، «جو بایدن»، متعهد شد که کنسولگری سابق آمریکا در اورشلیم را که از لحاظ تاریخی به فلسطینی‌ها خدمت می‌کرد و توسط «دونالد ترامپ» بسته شده بود، بازگشایی کند. آمریکا به دنبال مجوز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای بازگشایی کنسولگری خود در این شهر بود و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همانطور که انتظار می‌رفت، این اقدام را رد کرد و آن را به عنوان چالشی برای ادعای خود مبنی بر اینکه اورشلیم پایتخت تقسیم نشده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، ابراز کرد. ترامپ در اقدامی ‌بحث‌برانگیز که دهه‌ها سیاست رسمی‌ آمریکا در سال ۲۰۱۹ را شکست داد، این کنسولگری را که به طور سنتی پایگاهی برای ارتباط دیپلماتیک با فلسطینی‌ها بود، بست و پس از انتقال آن از تل‌آویو به بیت‌المقدس، آن را با سفارت آمریکا ادغام کرد.

با این حال، این کنسولگری همچنان بسته است، زیرا مخالفت شدید مقامات اسرائیلی با آن وجود دارد و آن‌ها قول دادند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اقدام آمریکا انجام خواهند داد. این موضوع یکی از چندین نقطه تنش اخیر بین تل‌آویو و واشنگتن در مورد اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است. دولت بایدن در حال بحث روی این موضوع است و در مورد بازگشایی کنسولگری جدی است، اما همچنین می‌خواهد دولت شکننده فعلی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)را «حفظ» کند.

برای سال‌ها، پرسش‌های مربوط به نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل بر اورشلیم، یک مشکل دائمی، هرچند به ندرت حاد، برای روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بوده است. موضوع اورشلیم خود از چندین مشکل مرتبط با یکدیگر تشکیل می‌شود. آمریکا از نظر فنی، هیچ بخشی از این شهر را به عنوان قلمرو مستقل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در شرق یا غرب به رسمیت نمی‌شناسد. مسئله بعدی به رسمیت شناختن هر نوع حاکمیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر آن بخش از این شهر است که در سال 1967 تصرف شد و متعاقباً به عنوان «پایتخت متحد و ابدی» اسرائیل اعلام شد. ثالثاً، این کار به مثایه به رسمیت شناختن گسترش مرزهای شهرداری بیت‌المقدس در همه جهات در طول 35 سال گذشته است

بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم توسط بایدن گام مهمی ‌در بازسازی روابط دیپلماتیک دوجانبه آمریکا و فلسطین خواهد بود.