loader image

جستجو

در_خصوص_سیاست_آمریکا_در_قبال_چین،_تصمیمات

دیپلمات: تصمیمات کنگره در خصوص سیاست ‌آمریکا در قبال چین مهم است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه سیاست داخلی آمریکا چرخش شدیدی علیه سیاست‌ها و اقدامات چین انجام داده،  تاکید کرد که کنگره بیش از هر دوره دیگری بر سیاست آمریکا در قبال چین تاثیر گذاشته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه دیپلمات در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت ساتر» نوشت: پس از چهار سال تلاش، اکثریت دو حزبی کنگره همچنان مصمم به دفاع از آمریکا در برابر چالش‌های چندوجهی جدی ناشی از دولت چین هستند. کنگره بیش از هر دوره دیگری در تاریخ آمریکا بر سیاست آمریکا در قبال چین تأثیر گذاشته است. در آینده، اقدامات کنگره عزم مستمر آمریکا را برای مقابله با چین تضمین می‌کند، اما اثربخشی سیاست آمریکا با شکاف‌های جدی مواجه است.

سیاست داخلی آمریکا چرخش شدیدی علیه سیاست‌ها و اقدامات چین انجام داد. چالش‌های روزافزون چین باعث تغییر در سیاست در قبال چین شد که در استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ در دسامبر 2017 بیان شد. این تغییر، به‌طور نامنظم همراه با اختلافات جدی در داخل دولت دونالد ترامپ همراه شد.

ترامپ در طول مذاکرات تجاری طولانی‌مدت در سال 2019 تا حدودی فشار عمومی ‌بر چین را تعدیل کرد. افکار عمومی آمریکا، بایدن و سایر نامزدهای دموکرات از سیاست تنش‌زا علیه چین حمایت نکردند. اما اکثریت دو حزبی در کنگره تلاش‌های خود را برای حمایت از مخالفت دولت علیه رفتار پکن ادامه دادند.

اگرچه قوانین کنگره و سایر اقدامات معمولاً تنها با بخش‌هایی از چالش‌های ایجاد شده توسط چین سروکار دارند، اما به طور کلی این چالش‌ها را می‌توان در سه دسته دسته‌بندی کرد.

اول، چالشی است که بیش از 30 سال توسعه سریع قدرت نظامی‌ مدرن چین، برهم زدن تعادل در هند و اقیانوس آرام، حمایت از توسعه‌طلبی سرزمینی چین، و تضعیف اتحادها و مشارکت‌های آمریکا در منطقه ادامه دارد.

دوم، چالشی است که تلاش‌های طولانی‌مدت چین با استفاده از سیاست‌های توسعه دولتی برای غارت حقوق مالکیت معنوی خارجی و تضعیف رقبای بین‌المللی ایجاد می‌کند که باعث تأثیرات منفی فزاینده‌ای بر منافع آمریکا و غرب می‌شود. پکن این کار را با اجبار اقتصادی پنهان و آشکار دولت، یارانه‌های شدید دولتی، حمایت از واردات و ترویج صادرات با استفاده از محصولات بسیار محافظت‌شده و تحت حمایت دولت برای تضعیف و اغلب از بین بردن رقابت خارجی در صنایع کلیدی انجام می‌دهد.

سوم، چالش چین برای حکومت جهانی است. بیش از هر قدرت بزرگ دیگری، پکن از وابستگی اقتصادی، اعمال نفوذ از جمله تسخیر نخبگان و کنترل زیرساخت‌های مهم برای وادار کردن احترام به ترجیحات خود استفاده می‌کند.