loader image

جستجو

معاریو:
رأی مثبت کنست به تأسیس دولت جدید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «معاریو» در یادداشت خود به بررسی رای مثبت کنست به تاسیس دولت جدید،‌پرداخت و نوشت: قبل از رأی‌گیری در مورد دولت، در صحن علنی کنست انتصاب امیر اوهانا را به‌عنوان رئیس این نهاد با اکثریت 63 در مقابل پنج مخالف و یک رأی ممتنع تصویب کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه معاریو در یادداشت خود نوشت:  صحن علنی کنست روز پنجشنبه اعتماد خود را به دولت معرفی‌شده توسط بنیامین نتانیاهو با اکثریت 63 نماینده مجلس نمایندگان در مقابل 54 مخالف ابراز کرد.

پس از رأی‌گیری، اعضای اپوزیسیون و ائتلاف جدید جای خود را عوض کردند و نتانیاهو پس از حدود یک سال و نیم به‌عنوان رئیس اپوزیسیون به صندلی نخست‌وزیری در رأس میز در صحن کنست بازگشت و پس از آن برای ششمین بار به‌عنوان نخست‌وزیر و وزرا یکی پس از دیگری شروع به سوگند یاد کردن، نمودند.

قبل از رأی‌گیری در مورد دولت، در صحن علنی کنست انتصاب امیر اوهانا را به‌عنوان رئیس این نهاد با اکثریت 63 در مقابل پنج مخالف و یک رأی ممتنع تصویب کرد .

وی گفت: «من قول می‌دهم تمام تلاشم را بکنم تا لایق اعتمادی باشم که به من کردید.

در این هفت سال ما همراه با سیاست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همراه با کل کشور سفری متزلزل و پر از تحولات از سر گذرانده‌ایم.»

وی در اولین سخنرانی خود در مقام ریاست کنست گفت: «ویژگی چند سال اخیر بی‌ثباتی سیاسی بوده که متأسفانه بر فضای این خانه و بیرون آن تأثیر زیادی گذاشته است.

کار آسانی نخواهد بود، ما اینجا را در سال‌های اخیر دیده‌ایم و می‌دانیم پر از تحولات بوده است، اقداماتی که در تاریخ به‌عنوان شکوه دموکراسی اسرائیل به یاد نمی‌آیند.»

مناظره‌های شدید در این مجلس ادامه خواهد داشت، امیدوارم ما بدانیم چگونه آن‌ها را به درستی مدیریت کنیم و نفرت‌ها را پشت سر بگذاریم. این کنست خانه همه شهروندان اسرائیلی است. این قلعه واقعی حقوق بشر و آزادی فردی است.

اولین سخنران، «بنیامین نتانیاهو» بود که سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد: «دولت جدید امروز در بحبوحه هفتادوپنجمین سال استقلال اسرائیل آغاز به کار می‌کند.» در این هنگام، مخالفان شروع به فریاد کشیدن کردند.

وی افزود: «در 25 سال اول دولت در همه زمینه‌ها فعالیت‌هایی را پایه‌گذاری کردیم، در 25 سال بعد شاهد یک تحول اساسی سیاسی بودیم و توافق‌نامه‌های صلح با مصر و اردن امضا کردیم، در 25 سال پس از آن، فرآیند انتقال به یک کشور را تسریع کردیم.

ما اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را به یک کشور آزاد و به قطب قدرت فناوری و نوآوری تبدیل و چهار توافقنامه صلح تاریخی دیگر را امضا کردیم.

وظیفه دوم توسعه زیرساخت‌های کشور است. برای توسعه یک قطار سریع السیر که با سرعت صدها کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند، ما مصمم هستیم که حاشیه را حذف کنیم و رونق اقتصادی را برای هر نقطه در کشور اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به ارمغان بیاوریم.

وظیفه سوم ادامه گسترش دایره صلح با کشورهای عربی برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و اعراب است.

وی با تأکید و انتقاد از مخالفان گفت: ما مصمم هستیم با هزینه‌های زندگی و قیمت مسکن و تغییر نظام آموزشی به نفع همه دانش‌آموزان اسرائیلی مقابله کنیم.

اعضای کنست، من نیازی به شنیدن فریادهای شما ندارم تا بدانم که اختلافات خاصی بین ما وجود دارد، اما ما در مورد اکثر چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، توافق گسترده داریم. اعضای اپوزیسیون! شکست در انتخابات پایان دموکراسی نیست، جوهر آن است.»

وی افزود: «من می‌دانم که کف نمی‌زنید، اما از شما انتظار دارم که به تصمیم رأی‌دهندگان احترام بگذارید و از شورش علیه دولت منتخب دست بردارید.

در یک دموکراسی، شما از حصارهای پارلمان یا کنست بالا نمی‌روید. افتخار می‌کنیم که ستون طلایی کشور اسرائیل را با هم رهبری کردیم و این دقیقا همان کاری است که در سال‌های آینده به نفع همه شهروندان اسرائیلی بدون استثنا ادامه خواهیم داد.»

مخالفان در پاسخ کف زدند، و وقتی نتانیاهو گفت: چند حرف شخصی که از دل می‌آید، همه بر سر او فریاد زدند آیا تو دل داری؟.

من قدرت رهبری را از شما میلیون‌ها شهروند اسرائیلی دریافت کردم که در مسیر و دیدگاهی مشترک هستید و در درجه اول از همسرم سارا و پسرانم یائیر و آونر که همیشه در کنار من هستند، تشکر میکنم.

شما تکیه‌گاه زندگی من هستید و من شما را خیلی دوست دارم.

وی سپس اعضای دولت را معرفی کرد. ترکیب دولت:

نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو

آمیخای الیاهو، وزیر میراث

وزیر علوم، افیر آکونیس

وزیر آموزش و پرورش، هیم بیتون

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی

یوآو بن تزور، وزیر رفاه

وزیر مسکن، اسحاق گلدکنف

یوآو گالانت، وزیر دفاع

آوی دیختر، وزیر کشاورزی

وزیر در دفتر نخست‌وزیری، گالیت دیستل اطبریان

ران درمر، وزیر امور استراتژیک

آریه درعی، وزیر بهداشت و کشور

وزیر نقب و الجلیل اسحاق واسرلوف

وزیر فرهنگ، میکی زوهر

الی کوهن، وزیر امور خارجه

وزیر گردشگری، حییم کتز

وزیر انرژی، اسرائیل کتز

معاون نخست‌وزیر و وزیر دادگستری و اطلاعات یاریو لوین

وزیر دین مایکل مالخیالی

یه کوف مارگی، وزیر رفاه

وزیر مهاجرت و جذب، افیر سوفر

اوریت استروک، وزیر شهرک‌سازی

ایدیت سیلمان، وزیر حفاظت محیط زیست

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی

وزیر آموزش و پرورش و همکاری‌های منطقه‌ای، یوآو کیش

شلومو کارعی وزیر ارتباطات

وزیر حمل و نقل، میری رگو

آمیخای شیکلی، وزیر دیاسپورا و برابری اجتماعی

با پایان سخنرانی نتانیاهو، رهبر بزرگترین جناحی که در ائتلاف حضور ندارد، یعنی «یائیر لاپید» -نخست‌وزیر مستعفی- برای سخنرانی در جمع‌بندی فعالیت‌های دولت خود حاضر شد. سوگند دولت تحویل باتوم است.

ما با دلی ناآرام کشور را به دولت منتخب می‌سپاریم. شایسته است در چنین لحظه‌ای به کنست اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و شهروندان اسرائیلی گزارشی منظم از وضعیت کشور برای احترام به این موقعیت اعطا کنیم.

من می‌خواهم داده‌های واقعی را در مورد آنچه دولت ابتدا تحت رهبری نفتالی بنت انجام داده است، در مقابل کنست ارائه کنم که از این لحظه برای ارسال تشکر بزرگ از او استفاده می‌کنم.

برای جلوگیری از تلاش برای بازنویسی تاریخ، باید مشخص شود که وضعیت کشور در لحظه انتقال قدرت چگونه بوده است.

نخست‌وزیر آینده نتانیاهو همین الان در یک سلسله مصاحبه گفت که اولین وظیفه او در رأس این کشور، مهار تهدید ایران است.

من با او موافقم، این در واقع بزرگترین تهدید است و ما با آن برخورد کرده‌ایم. در یک سال و نیم گذشته، برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌ها، دولت ما موفق شد از امضای مجدد توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری کند

، این کار شامل کار سیاسی پیچیده‌ای بود که با دولت آمریکا و همچنین در مقابل اروپا صورت پذیرفت، نتیجه مشخص است: توافق امضا نشد، تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی ماند و حتی تمدید شد، سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارج نشد و پرونده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته نشده است.