loader image

جستجو

NATO chief backs Ukraine's invasion of Russia

نیوزویک:
رئیس ناتو از حمله اوکراین به روسیه حمایت کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در گزارش تازه خود از حمایت رییس ناتو از حمله اوکراین به روسیه خبر داد و اعلام کرد: اوکراین برنامه‌ریزی خود را برای حمله کورسک از قبل با ناتو هماهنگ نکرده بود. از این نظر، ناتو هیچ نقشی در این مورد نداشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در گزارش تازه خود به‌قلم «برندان کول» خبر داد: «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه یک اقدام مشروع برای دفاع از خود است.»

استولتنبرگ در اولین واکنش خود به فشار اوکراین به خاک روسیه که از روز 6 آگوست آغاز شد و به نظر می‌رسید هم ولادیمیر پوتین و هم متحدان کی‌یف را غافل‌گیر کرد.

به هفته‌نامه آلمانی «جهان در روز یکشنبه» [Welt am Sonntag] گفت که کی‌یف «حق دفاع از خود را دارد.»

استولتنبرگ گفت که بر اساس قوانین بین‌المللی، این حق «در مرزها متوقف نمی‌شود» و افزود که ناتو از قبل از برنامه‌های ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اطلاعی نداشت.

او گفت: «اوکراین برنامه‌ریزی خود را برای حمله کورسک از قبل با ناتو هماهنگ نکرده بود. از این نظر، ناتو هیچ نقشی در این مورد نداشت.»

این تهاجم در نشست روز چهارشنبه ناتو-اوکراین موردبحث قرار گرفت که کی‌یف به دنبال یکی از بزرگ‌ترین موج حملات هوایی روسیه از زمان آغاز تهاجم تمام‌عیار پوتین به این کشور درخواست کرد.

استولتنبرگ گفت که زلنسکی توضیح داده است که این عملیات جسورانه «هدف ایجاد یک منطقه حائل برای جلوگیری از حملات بیشتر روسیه از آن سوی مرز است» و «مانند همه عملیات‌های نظامی، این نیز با خطراتی همراه است.»

استولتنبرگ افزود: «اما این تصمیم اوکراین است که چگونه از خود دفاع کند.»

متحدان اوکراین از این تهاجم که در آن کی‌یف می‌گوید حدود 500 مایل مربع از خاک را تصرف کرده است، حمایت کرده‌اند.

اگرچه گمانه‌زنی‌هایی درباره اهداف این عملیات وجود دارد، به‌ویژه زمانی که نیروهای مسکو همچنان به دستاوردهای خود در بخش پوکروفسک در منطقه دونتسک ادامه می‌دهند.

روز جمعه، انگلیس اعلام کرد که با توجه به ادامه حملات مسکو به زیرساخت‌های غیرنظامی، بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل، به کی‌یف حق «طرح نیرو» به خاک روسیه داده شده است.

«فرگوس اکرسلی» هماهنگ‌کننده سیاسی انگلیس در سازمان ملل، گفت: «اوکراین حق دفاع از خود در برابر حملات روسیه را دارد.

تا زمانی که اقدام با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته باشد، این امر مانع از حق این کشور برای پرتاب نیرو به خاک روسیه نمی‌شود».

اکرسلی افزود: «روسیه نمی‌تواند جنگ را از خاک خود تشدید کند، در حالی که حملات به جمعیت غیرنظامی را افزایش می‌دهد و انتظار دارد اوکراین به دنبال حذف منبع تهدید نباشد».

نیوزویک برای اظهارنظر با وزارت دفاع اوکراین تماس گرفته است.

در حالی که اوکراین در حال جنگیدن در خاک روسیه است، کی‌یف دولت بایدن را تحت‌فشار قرار داده است تا محدودیت‌های خود را در مورد اجازه دادن به سلاح‌های دوربرد ارائه شده توسط آمریکا برای حمله به اهداف نظامی در روسیه در بحبوحه دیدگاه‌های متفاوت در اتحادیه اروپا در مورداستفاده از تسلیحات اروپایی برای چنین مواردی لغو کند.

«جوزپ بورل» -کمیسر عالی اتحادیه اروپا- روز جمعه گفت که تصمیم‌گیری درباره اجازه استفاده اوکراین از تسلیحات دوربردی که هرکدام از آن‌ها تهیه کرده‌اند، به تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.

دیوید سیلبی، کارشناس نظامی، استاد تاریخ در دانشگاه کورنل، به نیوزویک گفت که هیچ سلاحی نمی‌تواند به‌طور ناگهانی پویایی میدان جنگ را تغییر دهد.

وی گفت: از زمان شروع جنگ، این باور مستمر وجود داشته است که اگر غرب سلاح خاصی مانند تانک‌های ام ۱ آبرامز، تانک‌های لئوپارد، جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن یا از سامانه موشکی تاکتیکی ارتش [ATACMS] را به اوکراین بدهد مسیر جنگ تغییر خواهد کرد.