loader image

جستجو

The UN vote against Israel and its historical contradictions

جروزالم پست:
رای سازمان ملل علیه اسرائیل و تناقضات تاریخی آن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی رای سازمان ملل علیه اسرائیل و تناقضات تاریخی آن،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت:در جهان در حال تغییر که ایران، روسیه، ترکیه و دیگران به‌طورمعمول قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، تمرکز بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نادرست به نظر می‌رسد.

باتوجه به این، درخواست سازمان ملل مبنی بر اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری موضوع «اشغال، شهرک‌سازی و الحاق» اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را بررسی کند، صرفاً دنباله‌روی محکومیت‌های بی‌شمار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

در سال 2016، شورای امنیت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به دلیل فعالیت‌های «شهرک‌سازی» به‌شدت موردانتقاد قرار داد.

آمریکا در آن زمان قطعنامه را وتو نکرد، اقدامی غافلگیرکننده که در اواخر دولت اوباما انجام شد.

سازمان ملل مرزهای 1967 را به‌عنوان مرزهای کلیدی برای بررسی «اشغال» در نظر می‌گیرد. درحالی‌که سازمان ملل و کشورهای مختلف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به «اشغال» متهم می‌کنند، حتی اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هم بخواهد این مناطق را ترک کند، مجاز نیست. غزه از سال 1948 تا 1967 توسط مصر اشغال‌شده بود و از سال 2005 تا 2022 توسط گروه‌های فلسطینی و در درجه اول حماس اشغال‌شده است.

این بدان معناست که از سال 1948 به مدت 35 سال، غزه تحت کنترل اسرائیل نبوده است. تنها به مدت 38 سال تحت کنترل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود که بخشی از آن مناطق توسط تشکیلات خودگردان به‌عنوان بخشی از روند صلح اسلو اداره می‌شد.

بااین‌حال، اگرچه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها یکی از بسیار عواملی است که در غزه نقش داشته است، (اما) تنها «اشغالگر» به‌حساب می‌آید.

مشخص نیست چرا قوانین بین‌المللی اغلب اسرائیل را به‌عنوان یک «اشغالگر» غزه معرفی می‌کند. با مردم غزه مشورت نشد که آیا آن‌ها می‌خواهند توسط انگلیس یا مصر اشغال شوند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد که «قانون» فقط به کنترل موقت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر غزه مربوط می‌شود و در اصل اسرائیل را مجبور می‌کند تا برای همیشه «قدرت اشغالگر» باشد. ویژگی‌های مرتبط حقوق بین‌الملل، این‌که اغلب ریشه در تصمیمات خودسرانه قدرت استعماری اروپایی و در تاریخ‌های دلخواه دارد، تضادهای بسیاری را ایجاد می‌کند.

سخت است که آن را صرفاً ساختگی ندانیم که در کنار آن اسراییل(رژیم صهیونیستی) را متمایز می‌کند.

بسیاری از کشورهای غربی تمرکز مداوم بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مفید نمی‌دانند. مشخص نیست که آیا مخالفت بیشتری علیه این نوع قطعنامه‌ها و تصمیماتی که بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تمرکز دارند، وجود خواهد داشت یا خیر.