loader image

جستجو

Azerbaijan media; A staunch supporter of Erdogan

اوراسیانت:
رسانه‌های آذربایجان؛ حامی سرسخت اردوغان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه«اوراسیانت» در یادداشتی با اشاره به اینکه رسانه‌های دولتی آذربایجان حامی سرسخت اردوغان هستند، تاکید کرد: اردوغان از حامیان سرسخت آذربایجان بوده و برند دموکراسی استبدادی او در محافل حکومتی باکو بسیار تحسین شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیانت در یادداشتی نوشت: رسانه‌های دولتی آذربایجان، دائم در حال تبلیغ و تشویق به انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی ترکیه هستند تا شانس او را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در روز 14 می دوچندان کنند؛

با این حال، چنین حزب‌گرایی به‌طور بالقوه می‌تواند شراکت استراتژیک آذربایجان با ترکیه را در صورت عدم موفقیت نتایج انتخابات پیچیده کند.

اردوغان به‌طور پیوسته قدرت خود را در دو دهه گذشته در قدرت مستحکم کرده است، اما او اکنون با جدی‌ترین رقابت انتخاباتی خود از سال 2003، مواجه است؛

نظرسنجی‌های عمومی در ترکیه نشان می‌دهد که او ‌به‌شدت در حالت ضعف نسبت به رقیب اصلی خود، کمال قیلیچداراوغلو که رهبری اپوزیسیون 6 حزبی را بر عهده دارد، قرار دارد.

رسانه‌های دولتی آذربایجان پس از انتشار ویدئویی در توییتر در روز 7 می، حمله به قیلیچداراوغلو را آغاز کردند؛

او در این ویدئو گفت که تمرکز مسیر تجاری راه ابریشم را تغییر خواهد داد و آن را از طریق ایران منحرف خواهد کرد و در عین حال آذربایجان را دور می‌زند و در نهایت جاده تاریخی ابریشم احیا خواهد شد و قیلیچداراوغلو مسیر وعده داده که ترکیه را به چین متصل خواهد کرد.

رسانه‌های تحت کنترل دولت آذربایجان، هفته‌هاست که اردوغان را ستایش می‌کنند، اکنون، آن‌ها قیلیچداراوغلو را به دلیل سردی با آذربایجان مذمت می‌کنند و حتی مقاله‌هایی مبنی بر اینکه قیلیچداراوغلو آماده خیانت به مفهوم همبستگی ترک‌ها است، منتشر کردند؛

پروژه راه‌ آبی ابریشم را غیرمعمول، مزخرف و در خدمت تضعیف جهان ترک با وابستگی به ایران و چین و همچنین تخریب پروژه کریدور زنگزور خواندند.

کریدور زنگزور یک مسیر برنامه‌ریزی‌شده برای اتصال آذربایجان به ترکیه از طریق منطقه نخجوان آذربایجان و ارمنستان جنوبی است، باکو از زمانی که ارتش آذربایجان قاطعانه نیروهای ارمنی را در سال 2020 شکست داد، برای تبدیل این طرح به واقعیت فشار می‌آورد.

اردوغان از حامیان سرسخت آذربایجان بوده است و برند دموکراسی استبدادی او در محافل حکومتی باکو بسیار تحسین شده است،

دیدگاه قیلیچداراوغلو در مورد آینده روابط ترکیه و آذربایجان به‌خوبی تعریف ‌نشده است، اما در دست دیگر، متحدهای سیاسی در ائتلاف مخالف او، قول داده‌اند که روابط دوجانبه با رهبری سیاسی جدید در آنکارا قوی‌تر از همیشه خواهد شد.

در همین حال، برخی از تحلیلگران مستقل، موضع رسانه‌ای باکو را موضعی پرخطر و کم پاداش می‌دانند.

بعید است که پوشش طرفدار دولت در آذربایجان نظر رأی‌دهندگان ترک را تحت تأثیر قرار دهد، اما در صورت ظهور قیلیچداراوغلو به‌عنوان برنده انتخابات، احتمالاً می‌تواند با رهبران مخالف ترکیه دشمنی کند و به روابط دوجانبه آسیب برساند.