loader image

جستجو

تایوان اروپا

رسانه صدای آمریکا: غرب با کارت تایوان با چین بازی می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

رسانه «صدای آمریکا» در یادداشت تازه خود با اشاره به صحبت‌های یکی از اعضای کمیته خارجی پارلمان تایوان که گفته است احساس می‌کند روابط اروپا با این کشور بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است،‌ تاکید کرد که معاملات کشورهای اروپایی با تایوان هشداری برای چین است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ رسانه صدای آمریکا در یادداشت تازه خود به‌قلم «رالف جنینگز» نوشت: «فردی لیم» ساکن تایوان، متوجه شده که وطن او به طرز غیرمعمولی، توجه سایر کشور‌ها را به خود جلب کرده است. در طول چهار ماه گذشته، مقامات دو کشور اروپایی، پارلمان اروپا و آمریکا به تایوان پیشنهاداتی داده‌اند. لیم، -یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان تایوان- احساس می‌کند، که این روابط بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
لیم گفت: «دلیل این افزایش رابطه این است که اکنون ارتباط با تایوان می‌تواند به طور علنی برقرار شود. البته پیش از این نیز اکثر کشور‌ها با تایوان در ارتباط بودند، اما در گذشته همه ارتباط‌ها به طور پنهانی و در زیر میز بود.»
لیم به بیشتر روابط جهان دموکراتیک با تایوان در طول چندین دهه گذشته اشاره دارد. چین تایوان خودگردان و دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم، این جزیره را مجددا به عنوان خاک خود و تحت پرچم خود معرفی خواهد کرد. جدا شدن این کشور جزیره از چین به دهه 1940 و جنگ داخلی چین باز می‌گردد که ناسیونالیست‌ها پس از شکست از کمونیست‌ها در آن مستقر شدند. در سراسر جهان، تنها 15 کشور کوچک استقلال تایوان را به رسمیت شناخته‌اند، در حالی که سایر کشور‌ها روابط غیر رسمی خود با این جزیره را حفظ کرده‌اند.
به گفته تحلیلگران، معاملات اخیر کشورهای غربی با تایوان، هشداری برای چین، است.
«شان سو» -یک تحلیلگر سیاسی مستقل گفت: «با کنار هم قرار گرفتن قدرت‌های بزرگ در حمایت از تایوان، آن‌ها قدرت و توانایی دیپلماتیک بیشتری برای مذاکره با چین دارند و این تاکتیکی است که در طول تاریخ از آن استفاده شده است».
به گفته تحلیلگران، در صورتی که چین به شدت به تایوان، مخالفان در هنگ کنگ، یا اقلیت مسلمان خود در منطقه سین کیانگ فشار بیاورد، کشورهای دیگر بر علیه این کشور با یکدیگر متحد می‌شوند.
لیتوانی در ماه ژوئیه موافقت کرد تا به تایوان اجازه دهد تا دفتر کنسولگری خود را در این کشور راه‌اندازی کند، که باعث شد چین سفیر خود در ویلنیوس را فرا خوانده و در مورد «عواقب احتمالی» این اقدام لیتوانی هشدار دهد. رئیس مجلس سنای جمهوری چک در ماه اوت هیئتی متشکل از 89 نماینده را به تایوان برد.
ماه گذشته پارلمان اروپا تصمیم گرفت روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با تایوان را تعمیق بخشد. طی گزارشی که به اهمیت روابط اقتصادی بین اتحادیه اروپا و تایوان می‌پردازد، به افزایش نگرانی در مورد استفاده چین از قوای نظامی خود برای اعمال فشار بیشتر بر تایوان نیز اشاره شده است.
به گزارش رسانه دولتی چاینا دیلی، «وانگ ونبین»- سخنگوی وزارت امور خارجه چین- گفت که گزارش پارلمان اروپا «نقض هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل و اصل «چین واحد» بوده و برخلاف تعهد اتحادیه اروپا در مورد مسئله تایوان است.»
این هفته، چهار سناتور آمریکایی به تایوان سفر کردند.
«درک گروسمن» -تحلیلگر ارشد دفاعی- در سازمان تحقیقاتی رند مستقر در آمریکا، گفت که رهبران غربی از تمایلات «اقتدارگرایانه» چین خسته شده‌اند.
وی گفت: «فکر می‌کنم آنچه ما در مورد کشور‌هایی همچون لیتوانی در جهان می‌بینیم، نوعی پیوند برای یک هدف مشترک است، یعنی ما باید الگوی اقتدارگرایانه در امور بین‌الملل را رد کنیم.» اگر این سیاست به سواحل ما برسد، بر ما تأثیر می‌گذارد، یا حداقل می‌توان گفت پتانسیل تأثیرگذاری بر ما را دارد، و البته این موضوع در حمایت از تایوان آشکار می‌شود».
کشورهای اروپای شرقی مانند لیتوانی و جمهوری چک از بلوک کشورهای کمونیستی شرق اروپا که تمایل به بازسازی اتحاد جماهیر شوروی سابق دارند، خارج شده‌اند.
وزارت خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای منتشر شده در خبرگزاری صدای آمریکا گفت: دولت لیتوانی اکنون می‌خواهد «وابستگی به رژیم‌های خودکامه را کاهش دهد و روابط سیاسی و اقتصادی خود با شرکای همفکر خود در منطقه هند و اقیانوس آرام را تقویت کند.»
«استفان ناگی» -دانشیار ارشد سیاست و مطالعات بین‌الملل در دانشگاه بین‌المللی مسیحی توکیو- گفت: ایجاد یک اجتماع مهم از کشورهایی که به نفع تایوان عمل می‌کنند، می‌تواند به جلوگیری از هرگونه درگیری کمک کند.