loader image

جستجو

The dangerous growth of Iran's soft power in America

دیسپچ:
رشد خطرناک قدرت نرم ایران در آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیسپچ» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون اخیرا مکانی را از بنیاد علوی اجاره کرده است، به بررسی موضوع رشد خطرناک قدرت نرم ایران در آمریکا،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیسپچ در یادداشت تازه خود به‌قلم «موشه کویات»، «جیسون برودسکی» نوشت: یک خبر معمولی ماه گذشته از هیوستون در ایالت تگزاس منتشر شد. مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون (آی ای سی IEC) ویدئویی را در یوتیوب گذاشت که کودکان در آن یک سرود مذهبی شیعی را می‌خواندند و با ]آیت‌الله[ خامنه‌ای، رهبر ایران، اعلام بیعت می‌کردند.

به واسطه واکنش منفی به این ویدئو بود که مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون نمایش آن را در یوتیوب خصوصی کرد.

برخی این سرود را آهنگی معصومانه با پیام مذهبی و برخی دیگر آن را یک آهنگ سیاسی در حمایت از انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری دانستند که حاکی از نفوذ قدرت نرم ایران در آمریکاست.

مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون اخیرا مکانی را از بنیاد علوی اجاره کرده است. این بنیاد در کار املاک و مستقلات است و از سازمان‌های شیعی حمایت مالی می‌کند که برخی از آن‌ها آشکارا وابسته به نظام جمهوری اسلامی هستند.

دادستان منهتن در یک اقدام مدنی، دعوی حقوقی را علیه این بنیاد به راه انداخت و مدعی شد که این بنیاد خدماتی را برای بانک ملی تحت مالکیت دولت ایران انجام داده و به آن پول داده است. بانک ملی به واسطه خدماتش به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده است.

علاوه بر این، مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون طوماری را در حمایت از این بنیاد امضاء کرده است.

با وجود اینکه بنیاد علوی از نهادها و اهدافی حمایت می‌کند که لزوما طرفدار ایران نیستند، اما مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون یکی از این نهادها نیست؛ زیرا سابقه مشارکت در رویدادهایی برای حمایت از انقلاب اسلامی دارد و از سخنرانان خمینی‌گرا و ضد آمریکا میزبانی کرده است.

برای مثال، مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون در 5 ژوئن 2020، در مراسم یادبود ]آیت‌الله[ خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، شرکت داشت که از سوی هیئت اسلامی اهل بیت برگزار می‌شد. هیئت اسلامی اهل بیت یک سازمان بریتانیایی است که توسط افرادی از نظام ایران اداره می‌شود.

علاوه بر این، مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون پیوندهای قوی با کنگره مسلمانان دارد که در سال 2005 و توسط رهبر مرکز تعلیمات اسلامی هیوستون تاسیس شد. کنگره مسلمانان یک سازمان خمینی‌گراست و روزنامه لس‌آنجلس تایمز آن را به همین نحو توصیف کرده است.

حضور گرو‌ه‌های طرفدار ایران در آمریکا مایه نگرانی است، زیرا ایران از آموزش، مذهب و فرهنگ نه تنها برای گسترش نفوذ خود در سراسر جهان، بلکه در برخی موارد، از آن‌ها به منظور استخدام عوامل تروریستی بهره‌برداری می‌کند.

عملیات‌های نفوذ قدرت نرم ایران در آمریکای جنوبی نیز شدت گرفته است. یک دادستان آرژانتین در گزارش سال 2013 خود مدعی شده بود که جمهوری اسلامی از «شبکه‌های اطلاعاتی مخفی محلی» تحت پوشش برنامه‌های مذهبی و فرهنگی و برای توسعه «توانایی لجستیکی، اقتصادی و عملیاتی جهت انجام حملات تروریستی مورد تایید این حکومت اسلامی» بهره‌برداری می‌کند.

این بسترها در آمریکا محیط‌های مناسبی برای استخدام افراد توسط نظام ایران هستند. این روش مسیر افراط‌گرایی را کوتاه می‌کند و تهدید تروریست داخلی را افزایش می‌دهد، چنان که ما اخیرا شاهد این بوده‌ایم که ایران سعی کرده حملاتی را در خاک آمریکا انجام دهد و به سرکوب فراملی خود ادامه می‌دهد.

پس، نفوذ قدرت نرم ایران با توجه به ماهیت حکومت جمهوری اسلامی ذاتا امری خطرناک است. این دست تاکتیک‌های ایران در ظاهر امر ملایم به نظر می‌رسند، اما به چیزی کاملا شرورانه‌تر تبدیل می‌شوند و سابقه این نظام در استفاده از آن‌ها باید مورد توجه دقیق سیاست‌گذاران قرار گیرد.