loader image

جستجو

5 million dollar bribe of the Ukrainian gas company to Joe Biden

فاکس نیوز:
رشوه 5 ‌میلیون دلاری شرکت گازی اوکراینی به جو بایدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

منابع شبکه «فاکس نیوز» دریافته‌اند که بخشی از سندهای محرمانه اف‌بی‌آی در رابطه با هانتر بایدن، نشان می‌دهند که جو بایدن در زمان معاونت در کاخ سفید از شرکت گازی اوکراینی رشوه دریافت کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد: بخشی از اسناد محرمانه در ارتباط با پرونده هانتر بایدن نشان می‌دهند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در زمان معاونت در کاخ سفید، دست‌کم 5 ‌میلیون دلار از یک شرکت گازی اوکراینی دریافت کرده است.

یکی از مدیران آن شرکت در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، گفته است که بایدن 5 ‌میلیون دلار از شرکت گاز طبیعی «بوریسما هولدینگ» گرفته است.

هانتر بایدن هم که در آن زمان عضو هیئت‌مدیره این شرکت اوکراینی بود، 5 میلیون دلار دیگر دریافت کرده است.

این سند که در زمره مدارک فوق‌محرمانه اف‌بی‌آی است، دربرگیرنده مکالمه کامل بازپرس پلیس با یکی از مدیران شرکت گازی اوکراینی است که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است.

اسناد نشان می‌دهند که شرکت اوکراینی برای تسهیل ورود به بازارهای آمریکا و همکاری با شرکت‌های آمریکایی، به معاون پیشین و رئیس‌جمهور کنونی آمریکا رشوه داده است.

همچنین نقشی که به هانتر بایدن در هیئت‌مدیره آن شرکت داده شده بود، نیز در همین راستا بوده است.

مدیر اجرایی «بوریسما هولدینگ» در پاسخ به این موضوع که چرا با وجود هانتر بایدن در هیئت‌مدیره، نیاز به رشوه ‌دادن احساس شده است، به ماموران اف‌بی‌آی گفته که پسر جو بایدن از هوش و توانایی بالایی برای اداره و جلو بردن طرح برخوردار نبوده است.

دلیل دیگر برای پرداخت رشوه به خانواده بایدن، این بود که ویکتور شوکین، دادستان وقت اوکراین، پیگیر پرونده شرکت بوریسما هولدینگ بود و مدیران این شرکت تصمیم گرفتند پرداخت‌ها به بایدن‌ها تسریع شود تا بایدن با فشار به دولت وقت اوکراین این دادستان را از کار خلع کند.

کارشناسان نزدیک به شبکه فاکس‌نیوز می‌گویند اطمینان دارند که جو بایدن شخصا در مذاکرات برای دریافت چنین رقمی شرکت داشته است.

مدیر اجرایی شرکت اوکراینی می‌گوید پرداخت‌ها به بایدن‌ها به روشی انجام شد که تا دست‌کم ۱۰ سال، هیچ بازرسی نتواند رد پول‌ها را بگیرد.

یکی از منابع نزدیک به شبکه خبری اسکای‌نیوز می‌گوید مدیر عالی‌رتبه «بوریسما» که اطلاعات را افشا کرده، احتمالا میکولا زلوچفسکی، مدیرعامل این شرکت بوده که برای ردگم‌کردن، به نام مدیر اجرایی در اسناد ثبت شده است.

جو بایدن پیش‌تر اذعان کرده بود که در دوران معاونت ریاست‌جمهوری موفق شده است تا با فشار بر دولت وقت اوکراین، دادستان آن کشور،، ویکتور شوکین را از مقامش برکنار کند.

معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، در آن‌زمان تهدید کرده بود که در صورت اخراج ‌نشدن شوکین، مانع از کمک یک‌ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین خواهد شد.

جو بایدن در سال ۲۰۱۸ در پاسخ‌گویی به کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا گفت که به پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور وقت اوکراین، هشدار داده است: «تو یک میلیارد دلار را نمی‌گیری و من از اینجا می‌روم.»