loader image

جستجو

The deepening of relations between Russia and Iran worries Israel

واشنگتن:
تعمیق روابط روسیه و ایران، اسرائیل را نگران می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه تعمیق روابط روسیه و ایران، اسرائیل را نگران می‌کند، تاکید کرد: روسیه می‌تواند قابلیت‌های نظامی ایران را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در مقاله‌ای به‌قلم «ناداو پولاک» نوشت:طی چند هفته گذشته، مقامات آمریکا و انگلیس شاهد تعمیق روابط نظامی بین روسیه و ایران بوده‌اند.
در 16 دسامبر، «ویلیام جی برنز» -مدیر سیا- در مصاحبه با پی‌بی‌اس نیوز وضعیت را اینگونه توضیح داد: « یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار بین روسیه و ایران در حال ظهور است.
با ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، روس‌ها امروز در حال کشتن غیرنظامیان اوکراینی هستند، و شروع به بررسی راه‌هایی کرده‌اند که از لحاظ فنی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از ایرانی‌ها حمایت کنند.»

برنز ادامه داد که این تحول «تهدیدهای واقعی بسیاری را برای همسایگان ایران و برای بسیاری از دوستان و شرکای ما در همسایگی ایران به همراه دارد.»

ارزیابی مدیر سیا دقیق است و این تحول به طور خاص تهدیدی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

اتکای ناگهانی روسیه به ایران برای کمک‌های نظامی، جامعه‌ی جهانی را چشم انتظار کمک متقابل روسیه به ایران کرده است و تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی باید برای آن آماده باشند.

مطمئناً روسیه می‌تواند به روش‌های متعددی واکنش متقابل انجام دهد و این واکنش‌ها می‌تواند توانایی‌های نظامی ایران را افزایش دهد.

از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، ایران یکی از سرسخت‌ترین حامیان کرملین بوده است.

تهران صدها پهپاد، شاید بیشتر، در اختیار ارتش روسیه قرار داده است و مربیان خود را به کریمه فرستاده است تا به ارتش روسیه در استفاده مناسب از این سلاح‌ها کمک کنند.

گزارش‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای ارائه موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد پیشرفته به روسیه و کمک به روسیه برای ایجاد خط تولید پهپادهای ایرانی است.

تاکنون، نیروهای روسی از این تسلیحات به طور گسترده و با موفقیت استفاده کرده‌اند. ارتباطات بین رهبران روسیه و ایران نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین و ژنرال هایش از جریان پیوسته کمک‌های نظامی ایران بسیار قدردانی می‌کنند.

این کشورها سال‌هاست که با هم رابطه دارند اما آنچه در ماه‌های اخیر تغییر کرده است، درک بالای روسیه از ایران به‌عنوان یک متحد قابل اطمینان است.

این تغییر، احتمال یک پاداش سخاوتمندانه را در آینده افزایش می‌دهد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که روسیه قبلاً خلبانان ایرانی را برای استفاده از هواپیماهای پیشرفته روسی آموزش داده است و ممکن است هلیکوپترها و سامانه‌های پدافند هوایی‌ را در اختیار ایران قرار دهد.

روسیه می‌تواند قابلیت‌های نظامی ایران را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد، عمدتاً از طریق ارائه سیستم‌های پدافند هوایی، که به درخواست دیرینه ایران پاسخ می‌دهد.

روسیه تاکنون به‌دلیل ترس از مشکلاتی که این رابطه با توافقش با دیگر کشورها از جمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان، امارات و ترکیه ایجاد می‌کند، چنین معاملاتی را رد کرده. اما احتمال پاسخ مثبت روسیه اکنون افزایش یافته است.

اگر ایران سامانه‌های پدافند هوایی‌ پیشرفته‌ای را از روسیه دریافت کند، تهران برای خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی آینده به زیرساخت‌های هسته‌ای یا دیگر تأسیسات استراتژیک خود مجهزتر خواهد بود.

با اضافه کردن امکان دستیابی به هواپیماهای پیشرفته مانند سوخو 35، چالش اجرای حمله هوایی علیه ایران در عین به حداقل رساندن تلفات، دردسر بزرگتری برای برنامه‌ریزان نظامی می‌شود. روسیه همچنین می‌تواند تسلیحات دیگر کشورها را در اختیار ایران قرار دهد. در سال گذشته روسیه سلاح‌های غربی توقیف شده در نبرد اوکراین را به ایران تحویل داده است.