loader image

جستجو

The dream of NATO in West Asia will not come true1

الگمینر:
رویای ناتو در غرب آسیا محقق نخواهد شد           

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الگمینر» در یادداشت خود با اشاره به اینکه رویای ناتو در غرب آسیا محقق نخواهد شد،‌ نوشت: ایران به‌تازگی بیانیه‌ای را به کشورهایی که قرار است در این هفته در جده شرکت کنند، صادر کرده و به آن‌ها هشدار داده است که چنین پیمانی منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه الگمینر در یادداشت خود به‌قلم «اودد گرانوت» نوشت: سفر جو بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.  به‌طور کلی، بایدن در طول این سفر سه خواسته اصلی دارد.

اول اینکه، عربستان با افزایش تولید نفت، این قیمت‌های سرسام‌آور بشکه‌های نفت را کاهش دهد. دوم، اینکه عربستان را متقاعد کند که به سایر کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عادی کرده‌اند، بپیوندد.

سوم، اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی یک پیمان دفاعی تشکیل دهند که هدف آن مقابله با تهدید ایران است و به کاهش دخالات آمریکا در این منطقه ختم می‌شود.

این خواسته‌ها، سفر بایدن به عربستان و دیدارهای او با 9 رهبر عرب در جده را، به نقطه اوج این سفر تبدیل می‌کند.

توقف‌های او در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین از اهمیت کمتری برخوردار است. او در اورشلیم بر تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تاکید خواهد کرد و در مورد فلسطین، به «محمود عباس» -رئیس تشکیلات خودگردان- توضیح خواهد داد که چرا نمی‌توان انتظار امید مذاکره بین فلسطین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در شرایط کنونی داشت.

ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نتایج نشست جده توجه زیادی دارند. جمهوری اسلامی می‌داند که کاخ سفید در تلاش است تا یک پیمان دفاعی به سبک ناتو در غرب آسیا ایجاد کند که مانعی در برابر نفوذ نیروهای حکومت ایران در منطقه شود. ایران به‌تازگی بیانیه‌ای را به کشورهایی که قرار است در این هفته در جده شرکت کنند، صادر کرده و به آن‌ها هشدار داده است که چنین پیمانی منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.

آیا ایران دلیل دیگری برای نگرانی دارد؟ پیش از سفر بایدن، آمریکایی‌ها پیش‌نویس توافقنامه دفاعی منطقه‌ای را به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چون مصر، اردن و چند کشور دیگر ارسال کرده‌اند. این پیشنهاد نه تنها شامل یک پدافند هوایی، بلکه شامل همکاری در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی است.

از حالا مشخص است که عمان و قطر علناً یا به شکل دیگری این معاهده را نخواهند پذیرفت. این دو کشور نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای تجدید مذاکرات هسته‌ای دارند و نمی‌خواهند این جایگاه را از دست بدهند.