loader image

جستجو

China in the Persian Gulf

شورای آتلانیتک: چین از به چالش کشیدن آمریکا در خلیج فارس اطمینان دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشت خود با اشاره به اینکه حساسیت فزاینده پکن نسبت به هژمونی آمریکا در سال2021 به مراحل بی‌سابقه‌ای رسید وانتظار می‌رود امسال بیشتر شود،‌ تاکید کرد چین از به چالش کشیدن آمریکا در خلیج فارس اطمینان دارد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشت تازه خود به‌قلم «احمد ابودوح» نوشت: حملات موشکی حوثی‌های مورد حمایت ایران به ابوظبی، چین را در موقعیت دشواری قرار داده است. مشخص شد که علیرغم رویکرد تهاجمی فزاینده چین نسبت به آمریکا در منطقه، فاقد هرگونه برنامه دقیق برای اجرای موفقیت‌­­­آمیز آن است.

امارات میزبان بیش از 200 هزار شهروند چینی است که مجموعه وسیعی متشکل از 6 هزار شرکت را اداره می­کنند. همچنین بزرگترین مرکز لجستیکی برای تجارت چین است و بیش از 60 درصد کالاهای چینی در منطقه از طریق این کشور ترانزیت می­شوند.

هدف نهایی حوثی‌ها، آسیب زدن به شهرت جهانی امارات به­‌عنوان امن‌ترین و مطمئن‌ترین محیط برای تجارت در یک منطقه ناآرام است.

علاوه بر بی­ثباتی و تأثیر آن بر شهروندان و منافع اقتصادی چین در امارات، پیامدهای متناقضی در جریان حملات حوثی‌­ها و پس از آن ظاهر شد که پکن را در تیررس تعدادی از عوامل استراتژیک منفی قرار داد.

هجوم حملات پهپادی و موشکی و کمک آمریکا باعث تقویت موقعیت واشنگتن به­‌عنوان شریک ثبات منطقه شد و چین سکوت کرد.

حساسیت فزاینده پکن نسبت به هژمونی آمریکا در سال 2021 به مراحل بی‌سابقه‌­ای رسید و انتظار می­رود در این سال بیشتر شود. چین نشان داده است که اعتماد به نفس بیشتری برای به چالش کشیدن تسلط منطقه­‌ای آمریکا در حوزه­های حساس مانند امنیت، نوآوری­‌های تکنولوژیکی و امنیت داده­‌ها پیدا کرده است.

در نوامبر 2021، وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت امارات کار بر روی یک تأسیسات نظامی چینی در بندر خلیفه در ابوظبی را متوقف کرده است. یک ماه بعد، سی‌ان‌ان تصاویر ماهواره‌ای را مبنی بر پروژه در حال انجام بر روی برنامه موشکی عربستان در سایتی که با کمک چین ساخته شده است، منتشر کرد.

دیدار ویدئویی وزیر دفاع چین با «خالد بن سلمان»، آمادگی دو کشور را برای ایجاد روابط نظامی نزدیک­تر نشان می‌دهد. واکنش‌های متفاوت آمریکا و چین نمونه مناسبی از پویایی جدید در رقابت این دو در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

هر گونه استقرار در مقیاس بزرگ در خلیج فارس ابتدا مستلزم تغییرات قابل‌­توجهی در استراتژی چین است که بر همکاری اقتصادی به­عنوان هدف اصلی خود از طریق ابتکار کمربند و جاده تاکید دارد.

با این حال، رویدادهایی مانند حملات حوثی‌ها به امارات نشان می‌دهد که وقتی پای به چالش کشیدن موضع آمریکا در خلیج فارس در میان باشد، به نظر نمی‌رسد چین برنامه عملی روشنی داشته باشد.