loader image

جستجو

Where will BRICS and dollarization end

کویینسی:
عاقبت بریکس و دلارزدایی به کجا خواهد رسید؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود ضمن اشاره به ریاست فعلی بریکس، به بررسی این سوال پرداخت که عاقبت بریکس و دلارزدایی به کجا خواهد رسید؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقال تازه خود به‌قلم «ماکیل کوربین» نوشت: روسیه به‌عنوان رئیس فعلی بریکس، بر تقویت نقش کشورهای عضو در سیستم پولی و مالی بین‌المللی و توسعه همکاری‌های بین بانکی و تسویه ارزهای ملی تمرکز دارد.

بریکس، یک سازمان بین دولتی که توسط برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی تأسیس شده است، اخیراً به ایران، مصر، اتیوپی و امارات گسترش یافته است.

بحث در مورد ارز بالقوه بریکس به‌عنوان بخشی از استراتژی دلارزدایی وجود دارد که شامل جایگزینی دلار به‌عنوان ارز اصلی برای معاملات مالی بین‌المللی است.

جنگ تجاری آمریکا با چین و تحریم‌های چین و روسیه محور اصلی این بحث در حال انجام است.

در جریان دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، مسائل مالی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اشاره پوتین مبنی بر اینکه گردش مالی تجاری بین دو کشور در سال 2023 حدود 25 درصد افزایش یافته و به بیش از 227 میلیارد دلار رسیده است، قابل‌توجه است.

او همچنین مایل بود تأکید کند که 90 درصد تجارت دوجانبه بین دو کشور به روبل یا یوان انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که بانک‌های چینی تحت‌فشار فزاینده‌ای از سوی آمریکا برای توقف تأمین مالی این ترتیبات هستند.

در هر صورت، مشاهدات پوتین به وضوح نه تنها برای رهبری چین، بلکه برای «اکثریت جهانی» یا جنوب جهانی و همچنین برای ترویج ابتکارات مشترک جهانی چین و روسیه، مانند دلارزدایی که اخیراً حمایت فزاینده‌ای دریافت کرده‌اند، در نظر گرفته شده است.

بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، چین در سه ماهه اول در جریان سفر پوتین، 53.3 میلیارد دلار از اوراق خزانه‌داری آمریکا و اوراق قرضه آژانس را کنار گذاشت.

بلژیک، حافظ دارایی‌های چین، 22 میلیارد دلار از اوراق خزانه‌داری را نیز در همان دوره کنار گذاشت که بر تعهد مداوم چین به دلارزدایی تأکید کرد.

تا ماه مارس سال 2024، بیش از نیمی (52.9 درصد) از پرداخت‌‌های چینی به یوآن تسویه می‌شد در حالی که 42.8 درصد به دلار آمریکا تسویه شد.

علاوه بر این، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک خلق چین، ذخایر طلای چین در سه ماهه اول سال 2024 به 2264.87 تن افزایش یافت که نسبت به 2235.39 تن در سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش یافت. این میزان دو برابر نسبت به پنج سال گذشته است.

به گفته گلدمن ساکس (شرکت خدمات مالی و بانکداری چندملیتی آمریکایی)، افزایش تمایل خارجی‌ها برای تجارت دارایی‌هایی که بر مبنای یوآن است، همچنان به دلارزدایی به نفع پول چین کمک می‌کند.

در اوایل سال گذشته، برزیل و آرژانتین اعلام کردند که اجازه تسویه حساب تجاری به یوان را آغاز خواهند کرد. با شروع روند دلارزدایی جهانی، بسیاری از کشورها با افزایش ذخایر طلای خود و استفاده از ارزهای محلی برای معاملات بین‌المللی، تنوع ذخایر خود را تسریع کرده‌اند.

در نشست وزرای دارایی و بانک‌های مرکزی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در ماه مارس در اندونزی، سیاست‌گذاران بر کاهش اتکای خود به دلار آمریکا، ین ژاپن و یورو و انتقال به ارزهای محلی بحث کردند.

در اوایل ماه آوریل، رسانه‌های هندی به‌طور گسترده گزارش دادند که وزارت امور خارجه [MEA] اعلام کرده است که هند و مالزی شروع به تسویه مبادلات تجاری خود با روپیه هند کرده‌اند.

این کشور در حال حاضر بیشتر تجارت انرژی خود را با روسیه به روپیه یا روبل انجام می‌دهد.

با سرعت گرفتن دلارزدایی، کشورهای بریکس به تلاش‌ها برای ایجاد یک ارز ذخیره جدید با پشتوانه سبدی از ارزهای مربوطه خود ادامه می‌دهند.

اعضای بریکس واحد پولی خود را توسعه نداده‌اند. با این حال، به گفته یوری اوشاکوف، دستیار پوتین در ماه مارس سال 2024، یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین بریکس در دست ساخت است.

در حالت ایده‌آل، واحد پولی بریکس به این کشورها اجازه می‌دهد تا استقلال اقتصادی خود را در حالی که با سیستم مالی بین‌المللی موجود رقابت می‌کنند، ابراز کنند.

سیستم فعلی تحت سلطه دلار آمریکا است که حدود 90 درصد از کل معاملات ارز را تشکیل می‌دهد. تا همین اواخر، نزدیک به 100 درصد معاملات نفت به دلار انجام می‌شد.

با این حال، گزارش شده است که در سال 2023، یک پنجم معاملات نفت با ارزهای ‌غیر‌دلاری انجام شده است.

در سال 2021، بانک توسعه جدید عضویت خود را گسترش داد و بنگلادش، مصر، امارات و اروگوئه را به‌عنوان اعضای جدید پذیرفت.

در ماه مارس، هیئت‌مدیره آن چهل و سومین جلسه خود را در مقر خود در شانگهای به پایان رساند.
در طول جلسات، یک خط لوله پروژه قوی برای سال 2024 مورد بحث قرار گرفت که با اهداف توسعه کشورهای عضو بانک توسعه جدید هماهنگ است.